Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 28 april 2014

Grymt god chokladkaka utan gluten eller socker

Hallå Måndag! Sista dagarna i April nu och sen går vi in i Maj :) Största händelsen då är lillans födelsedag. Åh så jag längtar, hihi. Har nog pratat om detta med henne i flera veckor nu så det blir bara större och större. Så roligt nu när hon förstår att hon fyller år och att vi ska ha kalas osv. Planerna för tårtan är igång kan jag lova ;)

Hur ser din Måndag ut? Jag är ledig så har precis ätit första frukosten hemma på 1 vecka nu. Mys det. Synd bara att Belle satt i två minuter sen var hon klar, hehe. Tänkte ta en sväng på stan idag med lillasyster. Man vet aldrig hur det går med Bellis men man får ta det som det kommer när man har med småbarn.

Bakade en kladdis i fredags. Gud så gott och jag har nallat på den i helgen. Jättegod och mustig choklad/kaffesmak men utan socker och gluten. Eller i chokladen är det lite socker om du inte väljer sockerfri eller en med väldigt hög kakaohalt. Jag använde 72%.

Det är en rawfood kaka till stor del i alla fall. Jag tycker du ska rosta mandlarna för det ger så mycket mer smak och chokladen vill du helst smälta för att breda den på kakan men annars behöver du inte använda ugnen/spisen speciellt mycket:)

150 g sötmandel
20 dadlar utan kärna (välj naturella)
2 msk kokosolja
1 tsk vaniljpulver (ej vaniljsocker)
1 nypa flingsalt
1 enkel espresso alt. 3 msk starkt kaffe
0,75 dl kokosflingor
100 g mörk choklad

Sätt ugnen på 225 grader. Fördela mandel på en plåt. Rosta dem i 10 min. Låt svalna. Hacka dem grovt.
Kör dadlar i mixern. Tillsätt kokosolja, vanilj, salt, espresso och kokos. Kör till en jämn, kladdig smet. Rör i mandeln och tryck ut smeten i en form med bakplåtspapper. Smält chokladen och bred den över kakan. Ställ i frysen och servera den riktigt kall, gärna fryst med kvarg, grädde, fruktsallad eller bara precis som den är. Mums!




Önskar dig en fin Måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar