Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 28 mars 2013

vaniljknäckebröd

Va konstigt de är att inte behöva plugga idag.. Jag kände mig lite stressad att få lillan i säng men sedan kom jag på att mitt påsklov har börjat och jag inte behöver plugga.. Aaah va skönt.

Sitter här med en liten krabat i famnen. Hämtade en liten dvärgpincher tik idag i Malmö som förhoppningvis ska bli en ny familjemedlem om hon trivs och vi trivs med henne. Så spännande!!!!
Inte van vid "knähundar" och hon hoppar upp överallt. Hihi. Så skönt att Nowa är så lugn och bryr sig inte alls om lilla nykomlingen.



Här är ett väldigt gott knäckebröd som jag bakade förra veckan. Är vanilj i receptet så det blir annorlunda smak. Kavla det riktigt tunt så har du ett supergott delikatess knäcke som passar utmärkt med en stark ost och en kopp te!

ca 30 knäckebröd
1,5 dl vatten
1 vaniljstång
1 tsk honung
1 tsk salt
15 g färskjäst
2 msk vallmofrö
1 msk olivolja
2 dl vetemjöl
1 dl grovt rågmjöl

Koka upp vatten med delad och urskrapad vaniljstång, honung och salt.
Låt svalna till fingervarmt.
Plocka ur vaniljstången.
Lös upp jästen med vattnet och rör i vallmo och olja-
Häll i mjölet och låt degen knådas en stund.
Jäs ca 1 timme.

Sätt ugnen på 225 grader. (200 varmluft)
Mjöla bordet och börja med halva degen.
Kavla ut en riktigt, riktigt tunn platta. Se till och mjöla så det inte fastnar.
Skär i remsor och lägg på plåt med bakpapper.
Grädda direkt utan jäsning i ca 5-8min.
(kortare med varmluft)
De ska få lite färg. Låt de svalna på galler.
Förvara i burk.

Trevlig kväll nu =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar