Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 5 mars 2013

Goda hålkakor & vredesutbrott

Ja du en ny fas eller test kanske man kan kalla det har börjat i föräldrarskapet. Nämligen trots, oj oj vad vår lilla tjej har "förvandlats" på någon vecka. Hon har så mycket känslor som inte kommer ut och hon klarar inte en liten motgång utan att bryta ihop fullständigt.
Här är hon så lycklig över att få måla så hon sjunger!
Hon har sina ljusa stunder.. 

Idag var nog det största vredesutbrottet som hon någonsin haft. Jag blev helt stum av hennes beteende. Haha. Hon fick inte titta på TV och då bröt det loss för henne. Hon har slutat att äta hemma så varje måltid är en kamp och fick rådet av en trebarns mamma idag -Bara skit i det.

Eftersom hon äter så bra på dagis så bråkar vi inte med henne. Äter hon inte det som bjuds så blir det inget annat. !
Jag satt och försökte äta min middag med en skrikande och gråtandes flicka jämte mig som nöp mig såååå hårt i magen att ja satte henne i matstolen och spände fast henne.
Asså hon såg ut som en sån där tjur man kan rida på som man bara ska hålla sig fast i med en hand och den bockar och sparkar åt alla håll. SÅ galen blev hon.
Sen fick hon komma ner när jag ätit färdigt.

Men senare efter typ 45min lugnade hon ned sig och jag tror hon var lite chockad själv att hon tappade kontrollen för då var hon så himla gosig och mjuk. Men då hade hon tömt ut all frustration som låg och bubblade. Eftersom på dagis tycker de att hon nästan är för snäll och aldrig säger ifrån. 
Haha snacka om kontrast. 

En annan sak som hände var idag när jag bytte blöja på henne så brukar jag hålla i hennes fötter så man kan torka ordentligt, då brukar hon säga -Säpp, Säpp (släpp)
Men idag spänner hon ögonen i mig och säger -Suuuta (sluta) i riktigt bestämd ton, och slåt bort mina händer.
Jag bara -va säger du? Något hon hört på dagis. Men sedan började hon skratta så hon fattar nog inte vad det betyder!!

Ja ni som har barn förstår mig säkert.. Förstår inte hur en liten människa på drygt 90cm och 14 kg kan ha sådant humör och var så stark och envis. 

Fräsh sallad till middag. Det gör så mycket att ha lite nötter eller solrosfrö till. Man får lite knaprigt.

Ja Hålkakor va det ja.. Haha. Belle gillar verkligen att hjälpa till att blanda degar så vi gjorde hålkakor tillsammans idag. Är ju så gott och enkelt att göra.

Det är brödsirap i detta receptet och det ger väldigt god smak. Det är nämligen skillnad på brödsirap och mörksirap... Brödsirapen innehåller malt vilket ger god smak. Mörksirap ger sötma och färgar mest degen. Då vet ni ;0)

4 st
25 g jäst
5 dl mjölk
50 g smör
2 tsk salt
0,5 dl brödsirap
ca 13 dl rågsikt
2 msk vallmofrö -om man vill

Smält smör och häll i mjölken. Värm till fingervarmt.
Smula jästen i degbunken och lös upp den med vätskan.
Häll i sirap och salt.
Tillsätt nästan allt mjöl och låt degen blandas en stund. Tillsätt resten eller av mer mjöl om degen är kladdig. (gör inget om den är lite kladdig men den ska ändå hålla ihop i en klump)
Låt degen knådas ca 10min. Häll i vallmofrö om  du gillar det. 
Låt degen jäsa övertäckt ca 40min.

Dela degen i 4 bitar. forma dem runda och kavla ut dem. Ca 18cm i diameter och knappt 1 cm tjock.
Lägg på bakplåtspapper på plåt. Nagga dem noga så gaffeln går helt genom degen.
Jäs övertäckt ca 45min.
Sätt ugnen på 250grader.

Före jäsning

Efter...
Inte såstor skillnad med dehär har ändå jäst 45min. De reser sig litegrann i ugnen!

Sätt in plåten längst ner och sänk värmen till 200, grädda ca 35 min.
Låt svalna under bakduk.
Frys in dem och plocka fram när du blir sugen!'


Gott med smör och ost!!

Nä lite "egentid" nu när lillan sover.. Natti

1 kommentar:

  1. Haha.. det låter som det är kul att ha barn ;) Då vet vi vad som väntar.. :)

    Kram

    SvaraRadera