Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 20 mars 2013

Väldigt god bananglass!!

Ja mitt i snöyran behövs vi piggas upp med lite glass!! -eller hur? En av anledningarna till att jag gjorde glass var just detta..

Det händer väl alla ibland att bananerna blir liiiiite övermogna men då är de perfekta till bakning!
Så detta glassrecept blev så gott med banan och vaniljsmak.

0,5 vaniljstång
1,5 dl mjölk
2 dl vispgrädde
3 äggulor 
1 dl strösocker
2 bananer
1 msk citronsaft

Om jag har använt vaniljstång till ett recept där jag bara ska ha fröna så sparar jag alltid stången och sen när du gör glass är det perfekt att använda den. Det sitter alltid massa frön kvar..

Förbered med att hälla upp kallt vatten i diskhon.
Ställ fram en bunke+slickepott.

Dela vaniljstången och skrapa ut fröna. Koka upp grädde, mjölk, vaniljstång+frön.
Ställ åt sidan att svalna.
Vispa äggulor+socker pösigt.
Ta bort vaniljstången. Häll i lite i taget av gräddmjölken i äggsmeten under vispning.
Häll tillbaka smeten i kastrullen och SJUD under konstant vispning. Alltså EJ koka.
Det brukar ta några minuter och direkt när du känner att smeten tjocknar litegrann så häller du upp den i en bunke och ställer den i vattenbad så den kyls ner snabbt.

Om du har glassmaskin..
Låt smeten stå i kyl några timmar eller till nästa dag så den är helt kall.
Mosa två bananer med gaffel eller mixer beroende på hur smått du vill ha dem. Blanda i citronsaft från pressad citron. (blir inte glassen alltför grå)
Blanda ihop smeten med bananmoset och kör i glassmaskin ca 25 min.
Frys i små burkar så är det lättare att tina glassen vid servering!

Utan glassmaskin:
När smeten har kallnat..
Mosa bananerna med gaffel eller mixer. Häll i citronsaft.
Lägg plast i en form och häll upp glasssmeten. Frys!

Hemgjord glass brukar ofta bli väldigt hård och smälter snabbare. Detta för det bara är naturliga ingredienser i. Så tag fram den i god tid så den hinner bli krämig, då smakar den bäst!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar