Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 18 mars 2013

Bästa pizzadegen..

Kom på nu att ja inte hade skrivit något idag.. Hoppas du haft en bra måndag?
Familjen annorlunda är ju på måndags kvällar.. Enda programmet jag följer. Så mysigt!! Blir alltid tårögd, känslig som man är;-)

När en av mammorna berättar att barnets pappa var med under förlossningen men sedan gick han där ifrån och kom aldrig mer tillbaka. Så fruktansvärt. Hur kan man leva vidare som att inget har hänt?
Vilken smärta jag kände när den pojken sitter och berättar att hans pappa inte vill veta av honom....

Vet inte om ja gett er dethär receptet tidigare men det är så himla bra så det kan gott skrivas igen. Bra tips till helgen=)

Pizzadeg= räcker till en ugnsplåt
25g jäst
2 dl vatten, ljummet
0,5 dl olivolja
1 tsk honung
5-6 dl vetemjöl special
0,5 tsk salt

Lös upp jästen i vattnet och rör i olja, honung och mjöl. Låt degen arbetas i 10 min. Häll i salt och kör nån minut till.

(går bra utan maskin men då får di knåda för hand så länge du orkar)

Jäs degen ca 30min innan utbakning. Alternativ, ställ in den i kylen om du ska använda den senare. Lägg ien bunke och plasta in. Bra att förbereda på dagen!

Kavla eller tryck ut den på oljad plåt och bred på valfri fyllning!
Jag brukar Grädda på 250 grader ca 15 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar