Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 24 mars 2013

Dinkelfrallor

Härlig Söndag! Idag var det skönare ute. Tog en morgonpromenad med Nowa imorse. Snart bär det av mot badhuset. Ska bli så roligt!

Igår hade vi så mysigt. Åt jättegod mat. Kyckling, sallad, ost, kex, exotisk frukt, snittar, rostbiff, räkor..
Verkligen supersmidigt att ha knytis.

Gjorde dessa dinkelfrallor igår. Nyttigare än vetemjöl och frasiga och goda!

ca 12 stycken
25 g jäst
5 dl kallt vatten
3 msk rapsolja
0,5 msk strösocker
ca 16-18dl dinkelmjöl, siktat
1 msk salt

Rör ut jästen med vattnet. Häll i olja och socker.
Tillsätt mjölet. Ta inte allt på en gång. Min deg blev väldigt torr så jag behövde bara 16dl mjöl. Låt degen arbetas ca 15min.
Häll i saltet och kör 5min till.
Jäs ca 4 timmar.

Sätt ugnen 250grader.
Mjöla bordet och häll ut degen. Dra ut den och dela på längden.
Dela sen i ca 6 bitar per längd.
Tryck inte för mycket utan var försiktig så luften stannar i degen..
Lägg dem på plåt med bakplåtspapper.
Sätt in i ugnen och häll lite kallt vatten i botten av ugnen.
Grädda ca 15 min. Sänk värmen om de börjar bli mörka.

Korvgrillning igår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar