Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 2 mars 2013

Kladdig chokladkaka med pistagenötter

Lördagen varit bra? Hoppas det. Vi åt en jätte god middag i alla fall. "pulled pork" Första gången jag gjorde det och det kommer definitivt bli fler gånger. Recept kommer!

Igår bakade jag den här smarriga kakan. En chokladkaka med en mördegsbotten och sen en chokladsmet. Jag gräddade min 30min men jag tyckte den skulle varit liiiiiite mer kladdig så några minuter kortare gräddning hade varit perfekt!

Chokladmördeg
4 dl vetemjöl
3 msk florsocker
1 msk kakao
150g smör, kallt
2 äggulor
1-3msk kallt vatten

Blanda mjöl, florsocker och kakao.
Tärna smöret och fördela det i mjölblandningen. Lättast med fingrarna.
När degen består av smulor blandar du i äggulor och vatten. Börja med 1 msk och se om det räcker.
Låt degen ligga i kylen 15min.

Mjöla bordet och degen och kavla ut den ca 0,5 cm tjock.
Täck en pajform med degen och ställ in den 15min till i kylen.
Värm ugnen till 175grader.
Lägg ett bakpapper i pajskalet och häll i torkade ärtor eller bönor, då blir skalet platt och fint.
(har du inget sånt så går de givetvis bra utan men då kan du behöva nagga skalet och fästa degen med lite alluminiumfolie på kanterna.)
Grädda i 10-15min.
Ta bort pappret och ärtorna/bönorna eller folie´n och grädda ytterligare 5-10min.

chokladsmet
200 g strösocker
3 msk kakao
2ägg
1 tsk vaniljsocker
2 dl grädde
50 g smör, smält
100 g pistagenötter
(ja tog rostade och salta)

vispa ihop alla ingredienser utom nötterna.
När smeten är slät är den klar.
Häll nötterna i botten på pajformen. Häll över smeten och grädda kakan 25-40 min i 175grader.
(tiden beror på storleken på din pajform) Den ska vara kladdig. 

Servera med grädde eller glass och gärna någon lite syrlig frukt till!


Så gulligt nu när Belle pratar så mycket- De sötaste just nu är:

Bjöt och Toj

Blöt och torr.

Ha en härlig kväll!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar