Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 19 mars 2013

Snabblimpa med filmjölk

Ibland blir jag sugen på en filmjölkslimpa. Och det är ju så lättbakat så jag och Belle hjälptes åt idag på eftermiddagen. Bara att blanda ihop en smet för hand och sedan hälla upp i en brödform.
Tycker det behövs någon krydda i annars blir den lite väl slät i smaken. Nu tog jag sirap med malt i men tar du vanlig sirap så ta någon krydda som anis, kummin eller fänkål i. 1 msk blir lagom!

1 stor limpa eller 2 mindre

9 dl rågsikt
0,5 dl vetekli
0,5 dl solrosfrö
2 msk linfrö, krossade el hela
1 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
5 dl filmjölk
2 dl sirap, mörk eller bröd-
ev 1 dl russin

Sätt ugnen på 200grader.
Blanda alla torra ingredienser.
Häll i sirap, filmjölk och ev russin.
(eftersom Z inte gillar det så tryckte jag i russin i halva formen efter jag hällt upp smeten)
Olja en brödform och häll i degen och tryck ut den jämt med en blöt hand.
Grädda i nedre delen ca 1 timme.
Ta ur från formen direkt och vira in brödet i en handduk.
Låt det gärna ligga över natten innan du skär upp det.
(filmjölksbröd behöver "torka" till innan de kan skäras)


Just nu är det väldigt mycket gunga som gäller. Idag blev det till och med världens utbrott på väg hem från dagis för hon inte fick gunga, så om ni hörde någon som skrek för livet så var det min lilla tjej..Uuj uuj vad hon kan höras!

Fina vädret i Lördags.


Och nu har min-tiden börjat. Tror det var häromdagen. Så nu är Belle väldigt noga med att påpeka att allt är mitt. 
-Bä Bä, Min.
-Täcke, Min.
Och så håller det på.. Och hon har verkligen fattat att hon heter Belle nu för hon pratar om sig själv i meningar. 
-Belle åka buss.
-Belle äta.
-Belle jacka.

Det är verkligen fantastiskt att få följa en människa från första andetaget. Se utvecklingen hela tiden. Inget är så stort som kärleken till ens barn. (L) För mig är hon meningen med livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar