Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 25 mars 2013

Grovt bröd med lingon

Ja ikväll fick jag ett ryck att baka något lite grovare bröd med lingon i. Visste att filmjölken började bli i äldsta laget så jag blandade ihop en deg.

50g jäst
5 dl filmjölk
0,5 dl brödsirap
1,5 dl rårörda lingon/sylt
1 dl solrosfrö
1 msk olja
1 msk salt
5 dl rågmjöl, fint
5-6 dl vetemjöl

Värm filmjölk med sirap till 37grader.
Smula jästen i en bunke och häll filen över.
Rör så jästen löses upp.
Tillsätt lingon,solrosfrö, salt och olja.
Häll i mjölet, börja med rågmjölet och sist vete.
Degen ska vara ganska kladdig.
Låt den knådas ca 10min.
Jäs under bakduk.

Mjöla bordet. Sätt ugnen på 250grader.
Häll upp degen och dela i 2 bitar.
Tryck ut till en platta och vik ihop till en limpa.
Lägg på papper på plåt.
Jäs under bakduk ca 30min.

Sätt in plåten i mitten av ugnen och grädda ca 50 min.
Den blir ganska degig men låt dem ligga över natten och torka till. Inlindade i handduk.



Var en trött och hungrig tjej som jag hämtade på dagis sent idag på eftermiddagen.
Imorgon ska lillmoster vara barnvakt så hon slipper dagis. Roligt för dem att umgås.
Hoppas din måndag varit bra. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar