Heidi Bakar

Heidi Bakar

fredag 22 mars 2013

Äntligen kärleksmums..

Denna mjuka kaka med söt och kladdig glasyr som har så många olika namn.. Snoddas, mockarutor, silviakaka..bara för att nämna några. Skrev ju för ett tag sen att jag ville baka dessa goda chokladrutor så häromdagen blev det av.

Meningen var att Z skulle bjuda på jobbet men har lyckats glömma ta med dem nu i 3 dagar.. Haha bra där ;)

150g smör
1,5 dl mjölk
3 ägg
3 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
3/4 dl kakao
2 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl

Glasyr:
(jag använde espresso i men har du inte det gör starkt! kaffe.))
75g smör
3/4 dl kaffe/espresso
0,5 dl kakao
1,5 msk vaniljsocker
5 dl florsocker

kokos, strössel, choklad eller nötter till topping.

Sätt ugnen på 175grader.
Smält smöret och häll i mjölken, ställ åt sidan att svalna.
Vispa ägg+socker pösigt.
Blanda mjöl, bakpulver, kakao och sikta ner det i äggsmeten.
Vänd försiktigt och häll i smöret. Rör väl med mjuka rörelser.
Lägg ett bakpapper eller smörj en form ca 30x40cm.
Häll i smeten och grädda kakan i mitten av ugnen.
var noga med tiden min stod 17 min men den hade varit perfekt ca 1 min kortare.
INGA TORRA KAKOR!! Så 15-20min. Kolla med en sticka.

Bra om stickan är Lite kladdig eftersom kakan torkar till efter ugnen också.

Låt botten svalna lite innan du häller på glasyren-
Kaffe och choklad, väldigt gott!

Smält smöret och rör i resten av ingredienserna. Vispa för hand.
Den tjocknar lite medan den svalnar.
Häll den försiktigt över kakan och strö över kokos/hackade nötter/strössel/choklad..
Låt den stå i kylskåpet en stund innan du skär den i rutor.
Frys in om de inte ska ätas samma dag! Njut :)

Gjorde hälften med strössel och andra med vitchoklad.. 



För oss blev det pizzabak idag också. Belle fick hjälpa till och smörja plåten.
-Måla, måla som hon sa.

Nu är vinet upp hällt och dags för soffmys.
Gott.
Ha en fin kväll.
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar