Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 9 mars 2013

Morotsfrallor med keso!

Go´Lördags kväll! Är det mello-mys för hela slanten? Jag har inte följt deltävlingarna så jag kommer inte sitta bänkad. Blir nog en riktig tjejfilm nu när Z ska ut och fira med laget ikväll!

Idag blev det lite brödbakning i alla fall. Å vad de kliar i fingrarna på mig. VILL BAKA! Men vår frys är full utav sötsaker så det blir inget med det. Bättre med bröd då =)
Detta är en saftig, mättande fralla. Smidig att göra och ingen lång jästid.

ca 15 stora frallor

50g jäst
5 dl ljummet vatten
1 msk olja
250g keso naturell
2 tsk salt
5 dl finriven morot
ca 2 liter vetemjöl special.
( var försiktig med mjölmängden, jag började häll i 1,5 liter och tillsatte mer allt eftersom jag såg att det behövdes.)

Lös upp jästen med vattnet och häll i resten av ingredienserna.
Degen ska vara lite kladdig och fastna lite i bunken.
Degen ska arbetas ca 8-10min i maskin /eller förhand/
Mjöla i botten på bunken och låt degen jäsa övertäckt ca 30min.
Man ser alla vita prickar, Keso.
Blir både nyttigt och saftigt!
Bra frukostfralla..

Häll upp degen på bordet. Min var kladdig så den fastnade lite i bordet men det gick ändå göra runda bullar av den. Så inte för mycket eller lite mjöl ;)
Rulla ut degen till en lång korv och dela i bitar. 
Rulla dem runda och lägg på plåt med bakplåtspapper.
Jäs övertäckt 20-40min.
Sätt ugnen på 250grader.

Grädda frallorna i mitten av ugnen i 250grader ca 15min.
Sänk värmen om du har en mindre ugn eller om de får mörk färg.
Frys in när de har kallnat eller bjud på en supersmarrig macka!!

Det blev många frallor! Och oroa dig inte att frallorna ser ljusa ut när det är gräddade. Det är inget socker i degen som hjälper till att ge dem färg. Knacka lite lätt i botten på dem när de har gräddats och om det låter ihåligt är det klara!!



Favorit just nu... Tittut leken!


Belle och morfar spelar "tårtspel" på datorn.
Superfokuserad.


Nä trevlig kväll nu!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar