Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 3 mars 2013

Väääldigt god karré

Detta blev gårdagens middag och det var en riktig höjdare. En perfekt bjudrätt eftersom den skötte sig själv i ugnen. Jag gjorde iordning grytan vid kl 9 på morgonen och sen vid halv 3 var den klar. Så den kräver 5-6 timmar men det var verkligen mört och gott sen !!

Jag hade missat att köpa barbequesås och jag hade ingen rökessens hemma men jag hade tomatsås i frysen som jag tog och kryddade lite extra och det blev kanonbra. Så det funkar också!

1 kg karré i bit
salt
peppar
chilikrydda
paprikakrydda
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
3 msk oxfond
2 dl vatten
3 dl barbequesås med rökig smak

Tvätta av köttet och gnid in rejält med salt, peppar, chili och paprika.
Klyfta lök och vitlök.
Häll lite olivolja i en gjutjärnsgryta (som tål ugn) eller lergryta och lägg i köttet.
Lägg lök runt om.
Blanda ihop oxfond, vatten och sås och häll detta över köttet.
Sätt på lock och ställ in i ugnen. Sätt temperaturen på 120grader.
Titta till köttet ibland och fyll på vatten om det skulle bli torrt. (min köttbit släppte väldigt mycket  vätska) Lå köttet stå inne ca 5 timmar. Ta ut och riv lite i det med en gaffel, om det faller isär är det färdigt annars får det stå inne ett tag till.

När köttet är klart silar du buljongen och använder en del av det till såsen. Jag tog lika delar buljong och grädde. Lät det koka ca 5-10min och sen reder du av med maizena eller mjöl.
Supergott!!

Går jättebra att frysa in buljong om det blir mycket. Perfekt att ta fram när du vill göra en god brunsås!


Servera med potatis eller ris med goda grönsaker.


Nu är det exakt ett år sedan Bellis lärde sig krypa. 
Oj vad snabbt ett år går. Jag minns hennes glädje när hon kunde röra sig framåt helt själv.
Å vilken lycka det var!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar