Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 21 mars 2013

Biscotti med citron&vallmo

God Afton! Allt väl? Ingen vår idag heller.. suck!
Snart Fredag i alla fall. Tjooho! Härligt. Några helgplaner? För oss blir det besök på badhuset. Ska bli så roligt=)

Dessa glasburkar från Ikea är jätte fina att ha kakor i och de sluter tätt så kakorna håller bra.
Jag har gjort lite torra kakor som är perfekta att ge bort i stället för en blomma. För mig är det kanon för då har jag någon att baka till! *blink

Dessa biscotti (som är en hård skorpa, gott att doppa i kaffet) smaksatte jag med citron och vallmofrö. Skulle haft blåa i men hade bara vita frön. Blir liiiite finare med blåa men ingen skillnad smakmässigt.

ca 20 små
50 g smör
0,5 dl strösocker
1 ägg
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
rivet skal av en citron (vältvättad eller skologisk)
0,5 dl vallmofrö

Ugn: 200 grader
Vispa ihop smör och socker med elvisp eller bakmaskin.
När det blivit krämigt så rör i ägget för hand.
Blanda mjöl och bakpulver och rör i detta i smeten.
Sist i med citronskal och vallmo.
Forma två längder ca  1,5-2 cm tjocka på en plåt med bakpapper
Grädda i 12 min.

Sänk värmen till 120grader.
Dela längderna i sneda bitar ca 1 cm breda. Lägg tillbaka dem på plåten med snittytan upp.
Torka dem i ugnen ca 20 min.
Förvaras torrt efter de har kallnat.
Smarrigt!


Lillan har bajsat på pottan.. klapp klapp!!
Haha imponerande va? Jag tyckte det var superbra gjort! *tummen upp*
Fast hon blev jätte ledsen och rädd för bajset efter... hmmm. vi får träna på det!
Skulle vara så skönt för henne att vara blöjfri i sommar!


Nöjd tjej på bussen igår. Hon blev så glad när vi tog bussen efter dagis. Skönt att det behövs så lite för att göra henne nöjd!
Idag hälsade vi på kompisen Julian efter dagis men Belle var alldeles för trött och gnällig så det blev inte mycket lek tyvärr. Märks att det har varit en lång vecka.

Trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar