Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 8 november 2012

Valnötsbröd och Ikeabesök

Den här veckan har jag och Belle inte träffat så många vänner som vi brukar. Men de flesta har ju en stressig vardag med jobb, skola, dagis, matlagning. Ja ni vet ju. Och ibland önskar jag verkligen att jag skulle ha fler mammalediga kompisar. Det blir så himla ensamt ibland.

Så idag tog jag med mig lillan till Ikea. Först lite bussåkande, spännande tycker Bellis och sen var hon helt överlycklig när hon fick springa runt inne på barnavdelningen på Ikea. De har ju en liten rutschkana, tält, gunghäst och lite annat smått så hon hade fullt upp. Sen hittade hon (givetvis) en "lära gå vagn" som hon bokstavligt talat körde rally med. Haha. Tur att de som gick förbi skrattade och inte blev irriterade, Just i den här åldern har de flesta överseende med att hon är vild :P
Nobelle testar att leka i ett av utställningsrummen på Ikea.
Funderar på att köpa en sänghimmel till henne??

Vi tog en fika oxå fast när man är ensam med Bellis är det 5min ungefär man sitter. En kopp kaffe, 1 banan, 1 bulle och vatten. Tjopp Tjopp-. Klart. Då går vi igen...

Och efter dagis var vi ute en lång stund trots regn och rusk. Så skönt för oss alla tre att vara ute. Vi hälsade på djuren i stadsparken och det är första gången jag såg hästen springa. Haha.
Nowa fick fart på den. Hon är helt häst tokig efter alla år som hon varit med i stallet så hon blev oxå glad över att hälsa på djuren.
(synd bara att hästen inte tyckte det var lika roligt) *ler*

Hon hittade en perfekt glipa i staketet så hon kunde kika på lamadjuret och getterna.
Så söt när hon säger Bä, Bä med jätte ljus röst (L)


Valnötsbröd känns lite lyxigt tycker jag och det ska man kosta på sig ibland. Det ska inte snålas med nötterna utan smakar det så kostar de, inte sant?! ;)
Detta receptet kräver lite tid och du behöver vara hemma några timmar så det passar bäst en ledig dag.


 
Jag använde surdeg i stället för jäst, men har du ingen går det bra med jäst.
(surdeg, dagen innan blandar du 1 msk rågsurdegsgrund med 2 msk rågmjöl och 2 msk ljummet vatten, plasta in och låt stå över natten)

1 bröd
10 g jäst
3 dl kallt vatten
5,5 dl vetemjöl special
1 dl rågmjöl
1 msk honung
2 tsk salt
3 dl valnötter

Blanda ut jästen i vattnet och rör ner allt utom nötterna. Rör tills allt blandats och rör ner nötterna.
Låt degen vila i 30min.

Doppa handen i vatten och ta tag i degen. Dra ut en bit och vik in den mot mitten.
Forsätt så tills du har vikt runt ett helt varv på degen. Låt den vila 45 min och upprepa
detta 3 gånger. 
(Kan kännas krångligt med det ger så mycket luft i degen och resultatet är verkligen värt det)
När du vikt sista gången ska degen jäsa i 1 timme.

Baka ut brödet:
Strö rikligt med rågmöl på bordet. Häll ut degen.
Dra försiktigt ut den till en stor rektangel.
Vik in degens kanter, ungefär som ett paket.
Mjöla en bakhandduk och lägg degen på. Vik in kanterna på handduken löst runt brödet.
Sätt ugnen på 250 grader och sätt in en plåt.
Låt det jäsa 1 timme.


Ta ut plåten och stjälp upp brödet på plåten. Ha ett bakplåtspapper på.
Snabbt in i ugnen med plåten och kasta en kopp kallt vatten längst ner.
Grädda i 15 min.
Sänk temperaturen till 200 när brödet börjar få tillräckligt med färg.
Öppna luckan och vädra. Gör detta var 5e minut 3 gånger.
Nu är brödet färdig gräddat. Bara att njuta =)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar