Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 15 november 2012

Browniefudgecheesecake & rutschkana


Idag kom min vän Camilla hit.
Vi skulle baka en kaka till vår tjejmiddag i helgen.
Jag var sugen på att testa detta receptet på browniefudgecheesecake
(Oj långt ord!)
Så det fick det blir.
Super smarrig! You must try!!

Sätt ugnen på 180grader.

Cheesecakesmet:
300g färskost
1 tsk vaniljsocker
3/4 dl strösocker

Rör ihop ingredienserna och ställ bunken åt sidan en stund.

Browniesmet:
2 ägg
100g smör
2 dl strösocker
3 msk kakao
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1 dl salta nötter

Vispa ägg och socker pösigt.
Smält smöret med kakao. Blanda väl.
Rör ner smöret i äggvispet.
Blanda vetemjöl och bakpulver.
Vänd ner detta + nötterna i smeten.

Sätt ett bakpapper i botten på en form med löstagbarkant.
(24 cm i diameter blir lagom)
Häll hälften av browniesmeten i formen.
Bred ut all cheesecakesmet över i ett jämt lager.
Häll på resten av browniesmeten.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 30 min.
-Den ska vara lite kladdig..



Låt kakan svalna i formen.

Fudgeglasyr:
40 g smör
1 msk mjölk
1,5 dl florsocker
2 msk kakao
nötter till garnering

Smält smör med mjölken.
Blanda ner kakao och florsocker.
Låt det sjuda nån minut.
Bred glasyren över kakan.
Strö på hackade nötter och ställ kakan i kylen.

Servera med en klick vispad grädde. Mumma!!


Oj vad vi (Bellis) har åkt rutschkana idag. Herregud hur många gånger kan man tycka att det är roligt.. Jag överdriver inte om ja säger att hon åkte 20 gånger på raken. Puuuh..
Fast jag lyfter så gäääärna upp henne varje gång för hon tycker det är SÅ roligt. Hon skrattar och stampar och gör glädjeskrik.


Ja overallen är utrustad med reflexer i alla fall ;=)
Nu åker jag!!
Hon har lärt sig åka själv oxå.

Tittut!
Camilla sa det idag.. -Vad hon pratar!
Ja har inte tänkt på det själv men det gör hon faktiskt. Massa ord som bubblar upp varje dag.
Jag försöker lära henne att säga -Älskar.
ÅÅ de är så gulligt när hon härmas. -Ääääska!
Eller..
-Ajjjbad. (armband)
-Kocka (klocka)
-Itta (sitta)
-Dack (tack)

Hahha ja hon försöker verkligen göra sig förstådd men ibland är det så svårt att förstå vad hon menar. Nu har hon börjat dra i benen på oss och försöka flytta oss om vi ska göra något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar