Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 22 november 2012

Pepparkaksknäck & fantastisk choklad

Godismakeriet forsätter här hemma.. Igår blev jag så himla lack. Skulle göra en omgång snickerkulor (som snickerskaka fast runda, doppade i choklad)... O ja misslyckas Totalt!
Sånt kan göra mig så irriterad. Tog en bra stund innan jag kunde släppa det och gå vidare..

Har man lagt ner tid och pengar och gjort precis som det stod. Suck. Bara å kasta.
( eller ge bort till Zebbans jobbkompisar som inte är så kräsna.. hehe)

Idag på förmiddagen var jag och red Ellington också. Å vad mysigt det var. Älskar att komma ut på landet. Så stilla, tyst och fridfullt. Vädret var riktigt kasst men det spelar ingen roll. Man är van sedan stalltiden att vara ute i alla väder så det är inget man bryr sig om. Men shit vilken träningsvärk jag har.

Hade svårt att sitta ordentligt i sadeln för jag var så öm i sittbenen. Haha. Och insidan av låren va också ömma. 



Ett bra recept på Knäck. Piffade till dem med pepparkakssmak.

2 dl strösocker
2 dl ljus sirap
2 dl vispgrädde
2 msk smör
0,5 tsk pepparkakskrydda
(ev hackade nötter 0,5 dl)

Blanda socker, sirap, grädde och smör i en stor kastrull med tjock botten.
Koka på medelhög värme till 130 grader.
(gör "kulprovet" om du inte har någon termometer. 
-Häll lite smet i iskallt vatten. Ta upp smeten och se om du kan forma en kula.
Om du kan det är smeten färdig.)
Sätt upp formar på en tallrik eller bricka.
-Hellre för många än för lite. Smeten stelnar snabbt när den är färdig.

Rör i kryddorna och ev. nötter.
Häll upp i knäckformar. Lättast med två skedar.
undiv att spilla på dig själv...gör vääääääldigt ont!

Förvaras i kyl, går även bra att frysa :D


Var hos farmor och farfar idag. Jätte trevligt och skönt att Nobelles "rädsla" för farfar släppte.. Hehe, lite glass och chokladmutning funkar. *ler* Tack snälla för jätte god mat och trevligt sällskap! Behövs en grå eftermiddag som denna.

Måste tipsa er om de godaste praliner som jag ätit. Farmor bjöd mig.
chokladbönan -Frida min kusins tjej gör handgjorda chokladpraliner. Gå in och beställ av henne. De kommer vara de godaste praliner du ätit. Och så fina. Perfekta julklappen eller middagspresenten. Istället för en blomma =)
Frida, du är så duktig!

Ha nu en fin kväll. Kram!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar