Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 5 november 2012

Ljuvlig Chokladkolapaj

Här kommer receptet på den goda chokladpajen vi åt i lördags. Smidig att göra. Våran blev dock inte speciellt fin eftersom kolan hade kokat lite för lite. Så var noga med koktiden. En termometer är ju guldvärt. (fast det viktiga är smaken eller hur*blink)

ca 14 bitar
Botten:
200 g chokladkakor typ Maryland
75 g smör

Krossa kakorna, smidigt i en mixer.
Smält smöret och rör ner i kaksmulorna.
>Tryck ut degen i en pajform ca 24 cm i diameter med löstagbarkant.
Ställ in den i kylen.

Chokladkola:
1,5 dl grädde
1,5 dl socker
1 dl mörk sirap
2 msk kakao
0,5 tsk ättika
50 g smör

Blanda grädde, socker, sirap och kakao i en tjockbottnad kastrull.
Gärna en stor så går kolan snabbare.
Låt den koka upp och rör ej för mycket.
Låt kolan koka på medelhög värme. Tiden varierar beroende
på kastrullens storlek. När termometern visar 120 grader tar du kastrullen
från plattan och häller i smör och ättika. Rör väl och häll smeten 
över pajbotten och ställ tillbaka formen i kylskåpet.

(( har du ingen termometer så får du använda ögonmått. Kolan kommer stiga ganska mycket, forsätt att koka och när den börjar sjunka rör du om då och då så den ej bränns.
När smeten börjar kännas tjock är den klar.))

Vitchokladkola:
1,5 dl grädde
1,5 dl strösocker
1 dl ljus sirap
0,5 tsk ättika
100g vit choklad
50 g smör

Blanda grädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull.
Koka kolan som ovan.
När smeten har rätt temeperatur och konsistens tar du kastrullen från plattan
och rör i ättika, hackad choklad och smör. Rör väl och häll kolan
över chokladkolan i pajformen.
Ställ tillbaka i kylen.

Pudra lite kakao över innan servering och servera med en klick vispad grädde!
Mums Mums.

I fredags fick jag mitt 4e NEJ från Komvux. suck. Så himla surt. Jag blir så irriterad när jag vet att det går människor på Komvux som inte har några planer med det utan bara vill få sitt bidrag på 3000kr och slippa att arbeta.
Och vi som verkligen, verkligen vill få en chans att skaffa oss en högskoleutbildning och inte kan söka till någon linje p.g.a saknad behörighet får inte någon plats. Morr*

Så nu har jag suttit halva förmiddagen och skrivit ut och fyllt i ansökningar till olika folkhögskolor. Får hoppas man har en chans där i stället. 

Och ni som vill slippa att arbeta -Guess What? I sverige arbetar man. (om man inte är snor rik) Men vi andra arbetar, så är hela samhället uppbyggt. Så gilla läget!!

Bild från minneslunden igår. Så fint!

I vår familj är Zebban den tekniska -det var väl ingen nyhet. hehe. Det är alltid han som fixar när apparater strular eller jag behöver ha något fixat och så där. Så nu när jag behövde scanna vissa dokument från skrivaren till datorn ringde jag honom.
-Han sa, vänta tills jag kommer. Och jag och Belli har ju lika dåligt tålamod. Typ ingen alls så jag tänkte nää men jag försöker.

-O ja lyckades föra över dokumenten från skrivaren in i ett usb-minne och sen in i datorn. Woooho. Shit så löjligt stolt jag känner mig. Hihi. Heidi kan själv. 
Är det bara jag som blir som ett litet barn och blir megastolt när man klarar något man absolut inte trodde att man skulle klara??

Ha en trevlig Måndag nu. Ny vecka - Nya tag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar