Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 19 november 2012

Rågrussinbröd & godismakeri

Mysdag!! Zebban är pappaledig på Måndagar och han gör det verkligen fullt ut. Nobelle får hans fulla uppmärksamhet och han ägnar verkligen hela dagen åt henne (L) Finaste pappan.
Ja fick massor av brödkanter över efter smörgåstårtan så fåglarna blev glada idag när de fick äta upp allting....


Så jag har tillbringat min dag i köket. Love it! :p hehe.
Har blivit några satser chokladkola, wienernougat och nutellapraliner. Kul och göra godis, blir ju oftast runt jul som man bakar det.

O nej pappa, jag ska inte göra för mycket till Söndag *blink* Don´t worry..
Mitt andra namn är ju godisråtta så det lär gå åt en hel del julgodis här hemma!!!

Testade ett nytt brödrecept oxå. Med en fördeg på russin, rågmjöl och vatten. O detta kan även icke-russin ätande personer oxå njuta av för man mixar russinen. Så det ger en otroligt god smak till brödet utan att man märker av russinen.
(tror inte Zebban kommer märka det om han inte läser här förstås)

Dag 1, kväll

1 dl rågmjöl
1 dl russin
2 dl kokhett vatten

Blanda ihop allt och plasta in och låt blandningen stå över natten.

Dag 2
Skållningen från gårdagen
1 dl kallt vatten
2 tsk jäst
2 dl rågsikt
1 dl fint rågmjöl
2 dl vetemjöl, special
1,5 tsk salt

Mixa fördegen med russinen med en stavmixer.
Blanda ihop allting.
detta går att göra förhand om du inte har någon maskin
Låt degen vila 30 min.

Nu är det vila-vika som gäller. Har haft några recpet med det innan.
Blöt handen, ta ett tag i degen och dra ut den lite grann.
Vik in den igen mot mitten och tryck till. Forsätt och dra ut och vika in
till du har gjort det varvet runt på brödet.
Jäs degen 30-45 min och upprepa vikningen 3 gånger.

När du gjort det 3 gånger- jäs brödet 1 timme.

Mjöla bakbordet och lägg upp degen. Dra ut den till en rektangel.
Vik in alla kanter som ett paket.
Mjöla en handduk eller en brödkorg.
Lägg i brödet och låt det jäsa ca 1-2  timmar.
(( ja är inte supernoga med tiden utan tar när det passar mig))
Sätt ugnen på 250 grader och ställ in en plåt eller baksten i mitten.

Vänd upp degen på ett bakplåtspapper. Gör ett snitt i brödet ca 1 cm djupt.
Låt pappret med brödet glida in på den heta plåten och kasta in en kopp vatten i botten.
Grädda i 35 min.
sänk värmen till 200 när brödet fått tillräckligt med färg


Blir så fint mönster av brödkorgen!!

Nu ska jag forsätta med min risgrynsgröt- Blev så sugen på det.
Bara 5 veckor till jul. Tjoooho =)

Natti..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar