Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 7 november 2012

Höstbaguette


Igår gjorde jag ett baguette bröd.
Både råg+vetemjöl.

6 små baguetter eller 2 stora
25 g jäst
6 dl kallt
2 msk olja
1 dl vetekli
0,5 dl solrosfrö
2 dl grovt rågmjöl
12 dl vetemjöl special
1 msk salt
1 msk strösocker

Arbeta alla ingredienser i maskin ca 15min.
Jäs övertäckt 3-7timmar. 


Efter 7 timmar


Sätt ugnen på 250 grader
Mjöla bordet rikligt. Häll försiktigt upp degen på bordet.
Dela degen i så många baguetter du vill ha jag gjorde 2 stora.
Dra ut dem till lagom längd.
Försök att behålla mycket luft kvar i degen.
Lägg dem på bakplåtspapper på plåt.
Strö lite mjöl på bröden. 
Låt vila tills ugnen är varm. 

Sätt in plåten i ugnen o kasta in en kopp kallt vatten i botten.
Grädda i 5 min.
Sänk värmen till 200 grader och grädda 10 min för små baguetter och 20 min för stora.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar