Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 10 november 2012

Äppeldryck & Birthday!!

5000 inlägg nu. Gott! Va roligt, är så glad att du är med mig!

Idag fyller mitt stora hjärta år. Grattis till dig min fina (L) Jag bakade en tårta och så fick han en klocka av oss!

Jag gjorde en enkel tårta med klassiska barnkalas-fyllningen.. Mosad banan, vaniljkräm och hallon.
Det är Zebbans favorit och jag har oxå tröttnat lite på alla gräddiga fyllningar så det var gott med lite annat =) Runt om tog jag strössel och ovanpå blandad frukt och chokladkulor.
(Bellis tyckte det va sådär kul och vara åskådare när jag gjorde tårtan imorse innan frukost.)
Hehe. Hon var mest sugen på frukost just då!


Äppeldrycken med mynta som jag gjorde häromdagen blev verkligen god. Jag var lite spänd inför resultatet eftersom jag aldrig gjort någon dricka med äpple innan. Men kombon äpple+mynta var verkligen bra. Den var inte speciellt söt heller och det gillar jag.
Som jag nämnde innan är detta ett kallrört recept. Alltså man kokar aldrig upp drycken.
Smidigt och enkelt. Ta vara på alla dina äpplen nu :P

2-3 flaskor

1,5 kg äpple
1 liter vatten
1 msk citronsyra
2 tsk natriumbensoat
5 kvistar mynta
2 dl socker / 3dl per avrunnen saft

Jag hittade ingen natriumbensoat så jag köpte atanom i stället som oxå är ett konserveringsmedel.
Jag brukar undvika konserveringsämnen men ibland använder jag det för att slippa att drycken blir dålig.

Skölj äpplena noga, Skär bort blomfnas och skadade delar. Skal och kärnhus ska vara kvar.
Häll vattnet i en stor bunke.
 Rör ut citronsyran och natriumbensoat.
Riv äpplen i en mixer.(eller för hand)


Häll i äpplen och mynta i vattnet. Rör noga.
Sätt på lock eller plastfolie och ställ bunken i kylskåpet 1 dygn.

dag2

Mosa äpplena lite grann mot botten av bunken. 
Häll massan i en saftsil.
(om du inte har någon så ta ett durkslag, lägg en kökshandduk i)
Låt drycken rinna av ca 1 timme.
Mot slutet la jag en stor tyngd på för att få ut det sista. Tex en mortel.

Möt upp hur mycket saft det blev. Jag fick ut 9 dl på en halv sats.
Blanda ner sockret. Alltså 2 dl socker på 3 dl saft.
Rör tills allt socker har lösts upp.
Häll upp på rena flaskor och förvara i kylskåp.
Jag tyckte saften behövdes späs ut. men det är en smaksak !
Lycka till!

Dag 2
Det doftade sååå gott när jag tog av locket på lådan efter 1 dygn i kylen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar