Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 3 november 2012

Chokladgrädde -Marängbotten

Den här chokladgrädden är jätte smidig att göra. Om man gör grädde med smält choklad behöver den stå över natten men när man använder det här receptet går det att använda grädden på en gång.
Super enkelt och snabbt. Gott som fyllning i tårta!

3 dl grädde
3 msk kakao
3 msk strösocker

Blanda grädde och kakao. Låt det stå ca 5-10 min.
Kakao´n har då löst upp i grädde.

Tillsätt sockret och vispa grädden tjock.
Klart!

Snabb maräng
Till ca 12 mindre bottnar eller 1 stor
2 äggvitor
1 krm ättika
1 dl socker

Sätt ugnen på 120 grader.
Vispa upp äggvitan ca 1 min.
Tillsätt ättika och vispa 1 min till.
Häll i sockret i omgångar under vispning.
Marängen ska bli fast, testa att vända bunken upp och ner för
att se så den inte rinner ut. (om du vågar, hehe)
Spritsa eller bred ut marängen i önskad storlek på bakplåtspapper.

Grädda i ugnen 40min. Stäng av ugnen och låt plåten stå kvar 20min.
Om det är svårt att få loss bottnarna från pappret
-Ställ in dem i frysen en stund.


Första klippet!
Efter lite tjat från mamma och Tilda som tyckte jag skulle 
toppa Bellis hår eftersom hon har som en krans.
Så idag kom saxen fram så tog lite på längderna. 

Fick muta henne med riskakor och russin. ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar