Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 6 november 2012

Äppelchutney

Idag var det tänkt att jag skulle göra olika recept med äpplen. Tyvärr så hade jag inte de ingredienserna jag behövde och nu när jag var och handlade på Netto (som inte är en speciellt välsorterad affär) fanns det inte där. Synd. Jaja det får bli imorgon i stället. Tänkte gjort äppeldryck.

Har aldrig gjort det innan men det låter väldigt gott och det var ett kallrört recept så man blandade allt och sen skulle det stå i kylen 1-3 dygn. Recept kommer när jag har testat =)


Vad roligt att så många sett att jag klippt Bellis.
På dagis frågade personalen när jag hämtade henne
-Har ni klippt Nobelle?
Haha. Ja hon ser annorlunda ut. Äldre faktiskt.
Bebisfjunet är borta ;)

Ja tänk att vi alla varit såhär viga en gång för länge sedan.. 

Äppelchutney
500 g äpple
1 gul lök, finhackad
1 röd chili, skuren i skivor
1 krm kanel
1 tsk curry
1 tsk ingefära 
1 dl ättika
2 dl socker
0,5 dl russin
olja att steka i

Skala och kärna ur äpplena. Dela i bitar.
Fräs lök, chili med de torra kryddorna i olja på låg värme
tills löken har mjuknat.
Tillsätt äpple, socker, ättika och russin.
Låt det puttra i 30min.
Smaka av med ev mer socker eller ättika.
Häll upp på en väl rengjord glasburk och förslut.

Väldigt gott med en klick till kyckling eller i såser.
I stället för mangochutney =)
Va roligt det är att använda riktigt bra råvaror. Äpplena jag använder
kommer från mammas och pappas träd och de har inga bekämpningsmedel.
100% äkta vara =)



 Idag tog jag ett städryck här hemma, vad skönt det är när man får tummen ur och bara kör på.
Och det är så mysigt att Belli är så social och ska hjälpa till med allting. Här testar hon att svabba golvet.

Alltid när jag kommer igång hemma med städ och fix vill jag genast åka till Ikea och handla. Vår inredning har stannat av här hemma både på grund av pengar och tid. Men det är lite kul oxå att gå och klura lite hur man vill ha det.

Jag är så glad att vi fick den här lägenheten, jag trivs verkligen så himla bra. "It´s no place like home" -visst ?!!

Heidi (kassa fotografen har varit framme igen) men jag tyckte det blev så mysig stämning nu i stan när de börjar sätta upp alla ljusslingor. Supermys!!


Ikväll startade jag en ny surdeg, en vete. Har köpt ekologiskt vetemjöl så kände att jag ville börja om från grunden. Spännande!

Trevlig Tisdagskväll. -(i mörkret, buu)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar