Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 21 november 2012

Smarrig Paprikasås

Har ni sett att paprikan är billig nu? -De är ju ingen slump utan paprika har sin säsong på hösten. Egentligen ska det bara gå att odla paprika på hösten men eftersom vi vill ha det året om så använder odlarna odling på kemisk väg kan man säga. Såg ett program om det och de växer inte ens i jord.. Ibland går det för långt med "jag ska ha"

Så nu finns det gott om paprikor i olika färger och former så vad passar bättre än en god pastasås. Det går köpa färdig grillad paprika på burk men det är så lätt att göra egen och det blir billigare så oxå!!

3 paprikor
0,5 gul lök
2 dl cremefraiche 
2dl vatten
1 buljongtärning
olja
paprikakrydda
cayenne
saltopeppar

Sätt ugnen på 250 grader, grill
Lägg paprikorna i en ugnsform och häll på lite olja och vänd runt dem.
Grilla dem i ugnen ca 20 min.
Vänd dem då och då.

Lägg dem i en plastpåse när de är grillade. De ska vara bubbliga och svarta på vissa ställen.
Låt de ligga där ca 15 min.
Dra sen bort skalet och ta bort inkråmet.
Lägg dem i en bunke med 0,5 hackad gul lök.
Mixa med en stavmixer till en puré.

Häll purén i en kastrull eller stekpanna.
Rör ner vatten, buljong och cremefraiche.
Låt det koka ca 10min.
Smaka av med kryddor.

Väldigt gott med köttbullar och pasta eller kyckling.
Stek köttbullarna/kycklingen först i stekpannan, ta upp dem och gör såsen
i stekpannan utan att diska den i mellan.
Du får du en jätte god buljong och behöver inte använda någon tärning.



Vilken arg liten tjej jag har med mig hem från dagis. Hon ska absolut inte med mig.
Det ska helst åkas rutschkana i lekhallen minst 5 gånger.
Sen ska det springas några varv mellan matsalen och lekhallen.
Sen ska hon springa iväg och hämta sak efter sak..
Så skönt att hon trivs så bra att hon tycker 5 timmar är för lite tid.



Hämtade ut ett paket på posten idag.. Tur att de inte överdriver med storleken på kartongen i alla fall *blink*
Barnvagn, arg Nobelle och så hunden på det. smidigt

Blev så glad när jag hittade den här tröjan på ullared.
Fin färg. Hon har ju rosa på allt. haha så ibland är det skönt med någon annan färg.
(tycker till och med jag)

Besökte biblioteket idag. En av Bellis favoritplatser.
Hon blir så glad när vi kommer dit och ska helst hinna klättra på allt.

Gick en sväng på stan oxå. Så mysigt nu med allt julpynt, tomtar och lyktor överallt.
Hittade dessa aluminiumformar på Lagerhaus. Så söta!

Köpte jätte fina knäckformar på Åhlens förra året.
Mitt råd: Gör inte det!!
>Varenda knäck fastnade i pappret. Så himla surt.
Så aluminium är klart bäst eller Toppits-formar för 9 kr :P



Nowis fick ett bad idag också. Gillar inte när hon luktar hund. Haha låter konstigt men det luktar så illa. vaknade härom natten och hann tänka att: -Nu behöver hon badas!

Så nu ska vi på kvällspromenad. Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar