Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 20 november 2012

Inte så svåra Chokladpraliner

Vet ni, idag har jag ridit :D Om man bortser från islandshäst turer har jag inte ridit på över 4 år.. Så det var riktigt roligt att va upp i sadeln idag. En gammal gentleman på 19år. Passar mig utmärkt som har tappat mycket av ridningen på dessa år.

Åkte till Ekohallen i eftermiddags och va tvungen och kika in på hästavdelningen. Shit va mycket färger det är på allting nu. För bara några år sen var det bara svart och brunt på nästan allt.
Nu hittar man cerise, knallgul, limegrön med flera.. Va roligt att det utvecklas.

Dessa chokladpraliner gjorde jag igår. Mycket lätta för oss nybörjare. Man gör dem i små aluminiumformar och sen tar man bort formen när de stelnat ordentligt, så ser de ut som riktiga proffs-praliner ;0) hehe..

Fyll dem med din favorit. >Jag tog nutella men tänkte göra en omgång med nötcremé oxå. Såg att det finns i stor förpackning nu *tummen upp*
Kolasås är säkert en höjdare oxå.

ca 20 st
150 g mörk choklad
100 g nutella
20 hasselnötter

20 aluminiumformar

Smält chokladen i micro eller i vattenbad.
Pensla insidan av formarna 2 gånger.
Låt de stå nån minut i kylen.
Spritsa i nutella nästan ända upp till kanten.
Fyll på med smält choklad så formarna blir fyllda ända upp till kanten.
Tryck ner en hasselnöt i varje form.
Ställ i kylen och pilla försiktigt bort formarna när de stelnat ordentligt.

Förvaras i kylskåp.
Lycka till!!



HV71 spelar bäst ändå *sjunger*

Jik kanske skulle trycka upp några nappar !?


1 kommentar: