Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 12 november 2012

Tortillabröd

Igår var jag så sugen på taco. Men hade inga tortillabröd hemma. Och det var en sådan kväll när man inte har lust att sticka iväg och köpa. Jag hade för mig nånstans där bak i huvudet att jag har sett recept på tortilla. Så jag letade fram receptet och gjorde egna bröd.

Jag blev förvånad över hur lätt det var och eftersom man gör dem med bakpulver går det snabbt oxå. De ska endast stekas 1 minut/sida och de får ingen färg så gör inte som jag och stek dem längre för de blir stenhårda.
Så 1 minut/sida. Tjopp Tjopp klart.

4 stycken
0,75 dl vatten
0,5 tsk olivolja
1,75 dl rågsikt
en nypa salt
1/4 tsk bakpulver

Rör ihop alla ingredienser. Låt degen vila 30min.


Mjöla händerna och bordet. Ta upp en degbit stor som en pingisboll ungefär.
Tryck ut den lite med handen och mjöla rejält.
Kavla ut till en tunn kaka.
Stek på medelhög värme i stekpanna ca 1 min/sida.
Lägg bröden i en bakhandduk tills du ska äta så håller de sig mjuka.


Va härligt med en solig dag! Vi besökte djuren i stadsparken...Bellis står
och kikar in som vanligt=)

Finns det någon sötare hundrastare?
Hihi. Lite farligt ibland när Nowa går iväg och Belli inte är med..
hon liksom flyger efter.


Försökte få en bild på hennes ögon. Så häftigt att de ändrar färg.
När hon föddes var de mörk blå och sen blev de gröna.
Nu är de gröna men gula runt pupillen.

Har ni haft en bra Måndag?
Jag ska försöka förbereda lite inför vårt öppethus som vi kommer ha i Bottnaryd om 2 veckor(mer info kommer)
sen blir det forsatt jobbsök.

Igår brast det för mig. Jag blev på så dåligt humör och jag hade som en klump i magen. Känns så svårt med jobb/skola nu. Vill verkligen komma in nånstans så jag kan läsa upp mina ämnen men nu har jag fått 5 nej enbart den här hösten från skolor.
SUCK! 
Som tur är känner jag mig stark igen och har tagit nya tag. Så de är bara att kämpa vidare. Livet brukar hitta lösningar.

Ibland ska man bara åka med och göra så gott man kan.

Trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar