Heidi Bakar

Heidi Bakar

fredag 23 november 2012

Ljustbröd och -Not my week..

 vilket oflyt jag har haft den här veckan. Små misslyckanden lite här och där. Sånt stör mig så. Ja vet att man utvecklas när man gör något nytt och det inte blir som man tänkt sig. Då gör man annorlunda nästa gång. Men jag är inte riktigt där än!
-Att kunna slå undan det och bara- Jaja, nu tar vi nya tag.

Idag var jag på riktigt dåligt humör när Zebban plockade upp mig, Belli och Nowa i stan. Och det är ju så att om jag har en "dålig dag" så har Nobelle det också. Det smittar ju.
Så himla skönt att Zebban slutar tidigt på fredagar. Jag gick och la mig drygt en timme för jag var så trött på mig själv. Hhaha. Tur man har god självinsikt i alla fall..
Lambi har små tankeord på sitt hushållspapper.
Tycker det är fint. Dessa små tankeställare hjälper mig när jag har en dålig dag.
Man behöver bli påmind. Tänk om man alltid var helt jämn i humöret. Fy så tråkigt

Tog mig en kopp kanelkaffe nu så jag ska försöka tagga till så vi får en mysig fredagskväll i stället =) Har ni det? Är det hämtpizza och chips?
På spåret börjar väl idag? ((eller va de imorgon)) de är ju riktigt bra!!

Gjorde ett ljust bröd innan, dock tog mina ärende på stan längre tid än vad Jag trodde så mina limpor blev överjästa. Tyvärr. Så det blev inga vackra limpor-. hehe. Fast goda var de!

Ett "vika, vila bröd"

1 limpa
10g jäst
3 dl kallt vatten
5,5 dl vetemjöl special
1 dl vetekli
1,5 tsk salt

Blanda ut jästen i vatten.
Tillsätt mjöl, vetekli och salt.
Rör ihop degen så allt blandas.
Låt degen jäsa 30min.

Nu är det dax att vika.
Blöt handen. Ta ett tag i degen och dra ut en degflik, vik in den mot mitten och tryck till.
Forsätt med nästa degflik tills du gjort hela varvet runt på degklumpen.

Gör detta 3 gånger med 30-45min mellanrum.
När du gjort 3e gången ska degen jäsa 1 timme.

Mjöla bordet och stjälp upp degen försiktigt. Dra ut den till en rektangel och vik in alla kanter mot mitten. Tryck till försiktigt så de fäster.
Mjöla en handduk eller en jäskorg och lägg i degen.
Låt jäsa ca 1 timme.
Sätt ugnen på 250 grader i god tid. Ställ in en plåt.

Stjälp upp degen på ett bakplåtspapper och ta hjälp av en skärbräda eller bricka för få in brödet i ugnen på den heta plåten. Kasta in lite kallt vatten på botten och stäng snabbt.
Grädda i 15 min, sänk värmen till 200 grader och grädda 15-20 min till.
Öppna luckan efter 15 min och vädra. Gör detta var 5e minut tills brödet är färdigt.

Gick till stadsparken på förmiddagen. Bellis favorit just nu.
Skulle gå en promenad med Nowa innan vi gick till djuren.
Bellis började gråta när hon trodde att vi inte skulle gå till parken eftersom vi tog en annan väg.
Haha. Sötis.

Och självklart blev det ca 10 åk i rutschkanan. Synd att det inte finns någon "mitt i mellan" rutschkana. Antingen är den jätte pytteliten eller som den här, för stor.
Så jag får lyfta upp henne halvvägs så hon kan åka.
Bra armträning men hon skulle kunna åka mer om hon kunde ta sig upp själv.


Ha nu en supermysig kväll. Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar