Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 18 november 2012

Smörgåstårta

Här kommer fyllningarna jag hade till smörgåstårtorna. Det går ju faktiskt göra det väldigt enkelt för sig om man är sugen så kan man slänga ihop en smörgåsbakelse kanske på helgen..
Ta tre skivor ljustbröd/person och fyll men 1 eller 2 röror och garnera dem. smidigt.

Jag la ihop dem i fredags och igår tyckte jag att det var på gränsen till torrt. Sen åt vi en bit till lunch idag och då var den perfekt. Så gör dem 2 dagar innan om du har möjlighet. Då saftar den till sig. Om du inte kan det tycker jag du ska göra en halv sats fyllning extra så det inte blir torrt.

Räkor och leverpastej tårta

Detta räckte till en 10bitars tårta, ca 30cm i diameter om du gör en rund

Fyllning 1:
200 g leverpastej bredbar
4 msk grädde
4 msk bostongurka

blanda ihop alla ingredienserna och bred ut på brödet

Fyllning 2:
2 hårdkokta ägg
500 g räkor med skal
1 dl creme fraiche, lätt
1 msk majonäs
2 msk gräslök

Skala räkorna och hacka dem smått.
Skala äggen och hacka dem.
Blanda ihop allting och bred ut på nästa brödlager.

Topping:
200 g färskost
1 dl lätt creme fraiche
1 lime, rivet skal
salt-peppar
2 msk dill
krossade ostbågar

Blanda ihop allt och bred på tårtan, kanter och ovanpå.
Ta ostbågar på kanterna.


Garnera helt efter din fantasi.
Lax, räkor, sallad, stenbitsrom, citron, tomat, ägg


Jag brukar försöka få med många olika färger när jag garnerar. Det brukar bli bra!

Salami och Skink-tårta
Fyllning 1
150 g baconost på tub
150 g rökt skinka, strimlad
1 dl krossad ananas
0,5 dl lätt creme fraiche

Blanda ihop allt och bred ut det på brödet.

Fyllning 2
100 g salami, strimlad
1 röd paprika
1 dl lätt majonäs

Hacka paprikan i små bitar och blanda ihop allting.
Bred ut röran på andra lagret bröd.

Topping:
1,5 dl kesella
1 dl lätt majonäs
persilja
krossade ostbågar

Blanda ihop och bred ut på kanterna och ovanpå.
Strö på persilja ovanpå. Ta ostbågar på kanterna.

Garnering:
Skinka, äpple, salami, paprika, sallad, vindruvor, ostskivor

Till mina 2 tårtor gick det åt 2,5 st formfranska, skivade.
Jag skar bort kanterna.



Så släpp loss fantasin och gör din smörgåstårta med dina favoritingredienser.

Jag tycker det är bra att använda lätt majonäs och lätt creme fraiche (även om ja inte är så förtjust i lättprodukter) Risken är att det blir för mastigt om man använder "vanliga" produkter, Men det är en smaksak ;0)

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar