Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 14 november 2012

Tekakor med havregryn

Riktigt aftornoon tea bröd har jag bakat idag. -Alltså tekakor. Mjuka, saftiga bröd. Jag brukar ha lite havregryn i, tycker de blir snäppet godare då!!
Detta är ett bröd som alla klarar att baka. Kan vara bra att ha en kavel. Men annars klarar du dig på vilja ,0)

Degen är lättjäst och lätt att jobba med. Var försiktig med mjölet bara. Vi vill ju inte ha torra bröd. degen ska kännas som en bulldeg. Inte kladdig men ändå lite fuktig.

ca 16 st
1,5 dl havregryn
5 dl mjölk
100 g smör
0,5 dl socker
0,5 tsk salt
ca 12 dl vetemjöl

Koka upp hälften av mjölken med havregrynen.
Ta bort kastrullen från plattan och häll i smöret.
Rör tills allt smält.
Blanda ner socker och salt.

Smula ner jästen i degbunken.
Tillsätt resten av mjölken i havregrynssmeten.
(då får det rätt temperatur för jästen)
Blanda väl.
Häll i mjölet. Börja med 11 dl och låt degen knådas några minuter.
Tillsätt mer mjöl och degen inte håller ihop och fastnar på kanterna.
Låt degen knådas ca 10min totalt.
Jäs under bakduk ca 40 min.

Utbakning:
Sätt ugnen på 225 grader.
Ta upp degen på bordet. Dela den på mitten.
Rulla ut ena halvan till en längd och dela i bitar.
Rulla varje bit rund.
Kavla ut varje bulle till en avlång kaka.
(ca 0,5 cm tjock)
Lägg på plåt med bakpapper.
Jäs ca 40 min.

Baka bröden i mitten av ugnen ca 7 min.
Passa dem noga. De ska få färg men inte gräddas
för hårt. 

Idag efter dagislämning gick jag en promenad med Nowa som jag alltid gör. Släppte henne så hon skulle få springa runt lite. Tjiii fick jag.. Nowa stack i full fart, så va hon borta.
Å ja kände irritationen växa och jag började springa efter..

Fick bokstavligt talat klättra upp för ett berg för att hämta henne- Och där va hon med en katt??
What? och det va inte så att hon jagade den utan de verkade typ "umgås". haha.
Mitt lilla monster. OK 4 gånger av 5 sticker hon inte när hon är lös. 
Jag önskar verkligen att jag hade förstått mer av vad hon tänker..

Idag är det öppet hus på dagis. Jag ska gå in en stund när jag hämtar henne sen. Hon kommer bli glad över att slippa gå hem. Hon vill alltid spexa och busa lite innan vi får på ytterkläderna.

Ha en fin dag! (L)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar