Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 21 augusti 2012

Sega, chokladiga Cupcakes

De här är de cupcakes som jag bjöd på i Söndags. De blir lite kladdiga och med mycket chokladsmak. Så hoppa över frostingen om du inte vill eller hinner. Bra bjudfika =)

18 normal stora ( Jag gjorde mini så det blev 25 st.)

50 g smör
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 dl varmt vatten
0,5 dl kakao
2 1/4 dl vetemjöl
1 nypa salt
1,5 tsk bakpulver

ugn: 180grader
Vispa smör, socker o vaniljsocker.
Tillsätt ägget och vispa.
Blanda varmt vatten och kakao klumpfritt.
Blanda vetemjölm, salt och bakpulver.
Rör ner kakaon och mjölblandningen i smörsmeten.
Skeda upp i formar, fyll ca 3/4 av formen.
Grädda ca 10 min mini o ca 15min stora.
Våga ta ut dem när de är kladdiga. Blir så goooda då!

SE till att cupcakesen är helt kalla innan du lägger på frosting.
-Annars kommer frostingen rinna av.

Frosting mörk choklad:
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
0,5-0,75 dl kakao
100 g philadelphia
1 msk varmt kaffe

Rör smör, socker, vaniljsocker, kakao och philadelphiaost krämigt. 
(Jag brukar få ta mer än 0,5 dl kakao men de är en smaksak)
Rör sist i kaffe.
Låt stå i kylen en stund innan garnering så är det lättare att spritsa eller skeda på den.

Vit chokladfrosting.

150 g vitchoklad
150g philadephiaost

Smält chokladen och låt den svalna.
Rör ihop osten o chokladen. 
Om den blir lös, ställ den i kylen innan du garnerar med den så är det lättare.


-Gör färdigt botten och frys in dem om du ska förbereda dem. Så gör du bara frostingen när det är dags för fika!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar