Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 19 augusti 2012

Rabarberkompott

Den här rabarberkompotten har jag använt som fyllning i bullar. Väldigt gott. Så passa på nu medans det finns rabarber kvar i trädgårdarna!! Sist gjorde jag dom utan formar men det blev väldigt kladdigt så använd bullformar.

Till en sats vetedeg:

1 liter rabarber, skuren i skivor
3 dl strösocker
1 vaniljstång
saft av 1 citron
2 msk vatten

ca 300g smör

Lägg rabarber, socker, delad vaniljstång, citronsaft och vatten i en kastrull.
Koka upp och låt koka tills nästan allt vatten är borta. -Tar ca 30min.
Låt kompotten kallna innan du bakar med den, gör den gärna dagen innan så slipper man vänta på att den kallnar. Förvara den i kylskåpet.

När du ska baka bullarna.
Kavla ut en rektangulär platta(som när du gör kanelbullar) bre på smör och sedan rabarberkompotten.
Rulla ihop och skär i bitar. Lägg i formar på plåt.
Jäs till ca dubbel storlek.
Pensla med ägg och strö på pärlsocker.
Grädda i 200grader ca 10min




1 kommentar:

  1. Tack snälla för receptet :) Det ska jag försöka hinna baka innan det blir för sent med rabarberna!! Vi hörs snart igen!! Kramar

    SvaraRadera