Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 13 augusti 2012

Bröd med valnötter o gojibär

Häromdan gjorde jag ett surdegsbröd på råg med valnötter och gojibär. Detta receptet går bra att göra utan surdeg om man inte har det. Ta de dubbla jäst istället och ev lite mer olja. Surdegen hjälper ju brödet att bli lite mer saftigt!!

2 bröd
25 g jäst
9 dl kallt vatten
0,5 dl olivolja
0,5 msk honung
2,5 dl rågsurdeg
2,5 l rågsikt
3 dl valnötter
1 dl gojibär
2 msk salt

Rör ut jästen i vattnet. 
Blanda ner övriga ingredienser förutom salt, nötter o bär,
Kör degen i maskin ca 12 min. Häll ev i mer rågsikt om degen känns väldigt lös.
Hacka nötterna och gojibären. 
Häll i dem med saltet och kör ca 3min till.
Låt degen jäsa 3-4 timmar i plastlåda.

Sätt ugnen på högsta värme
Mjöla bakbordet och häll ut degen.
Dela i två bitar och forma dem försiktigt till limpor.
Lägg dem på bakplåtspapper på en plåt och låt vila tills ugnen är varm.
Gör ett långt snitt i varje bröd på längden med en vass kniv.
-Va snabb och tryck inte för hårt. sccviiiss..
Sätt in plåten och spruta med blomspruta uppe och nere. Stäng snabbt.
Grädda i 5min, sänk sen värmen till 200grader och baka i 40min.
Låt svalna på galler.


 Gojibär är ganska dyrt men väldigt nyttigt.
Jag brukar köpa på Gekås eller ÖoB, ganska stor skillnad i pris.
(mkt ullared nu) hehe..


Ser ni dom små tofsarna? Håret har vuxit lite nu så det är lättare att sätta upp små klämmor eller tofsar. -ja hoppas så att Belli blir riktigt tjejig.. Så vi kan shoppa kläder, måla naglarna och göra frisyrer ihop.. :P 
-Eller hur Zebban ? 
Haha..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar