Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 20 augusti 2012

Havrebröd

Igår fick jag två stycken brödböcker. Tycker det är så bra med kokböcker även om de finns mycket på nätet så sitter jag hellre och bläddrar i en bok! Så idag blev det premiärbak från ena boken.
Tog fram lite rågsurdeg igår från kylen och rörde i lite mjöl+vatten så jag kunde baka med den idag.

Jag tror faktiskt man kan göra de här receptet utan surdeg om man tar mer jäst i men visst kommer de inte smaka likadant men tror absolut det blir gott. De här receptet är ett lite nyttigare bröd med bara lite honung i och inget fett (bakar du utan surdeg så behövs nog ngr matskedar olja)

Gillade de här receptet för det behöver inte jäsa i 100år som vissa surdegsbröd. Hoppas resultatet blir lika bra ändå.

3 runda bröd
Steg 1
3,5 dl vatten
150g havregryn (1 dl väger ca 35g)
60g linfrö (1 dl väger ca 70g)

Koka upp vattnet och häll det över linfrö+havregryn. Plasta in och låt stå några timmar eller över natten.

Steg 2
Skållning från steg1
4,5 dl vatten
300g rågsurdeg
25 g jäst
750g vetemjöl special (1 dl väger ca 60g)
100g grovt rågmjöl ( 1 dl väger ca 60g)
25 g honung
25 g havssalt
havregryn till topping

Blanda skållning med allt utom saltet. 
Kör i maskin ca 10min eller det dubbla för hand.
Häll i salt och kör 5min till.
Låt degen vila i bunken.


Baka ut degen till 3 runda bröd. (har du brödkorgar lägger du dem i dom)
Låt degen jäsa ca 1,5 timme. 
Sätt ugnen på 250grader och ställ en plåt längst ner i ugnen.

Sätt in bröden och kasta en kopp kallt vatten i plåten längst ner.
Sänk värmen till 200 grader.
Öppna luckan efter ca 20min och släpp ut ånga.
Grädda bröden totalt i 35min.
Låt dem svalna på galler.

Väldigt goda att rosta oxå!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar