Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 12 augusti 2012

Choklad-Jordgubbstårta

Sverige förlora.. Buuuuu! Va synd. Hade vart så häftigt med OSguld.. Men men. That´s over!

Igår firade vi pappa så jag hade bakat tårtan. Blev så lycklig igår förmiddag när jag stod och gjorde det sista på den. Så roligt att baka =) Det blev en tårta med riesenkolagrädde, lime marinerade jordgubbar och färska bär ovanpå. Tyckte den blev god! 

Riesekolagrädde är väldigt enkelt att göra. 
Hackade 250g kolor.
Värmer 5 dl grädde -inte koka!
Smälter ner kolorna. Låter stå i kyl över natten och vispar upp grädden dagen efter.
Done!

 

 Måste ha jordgubbar i nu innan de svenska bären försvinner för i år.
Gott med lite rivet limeskal i så blir de lite syrligt!!



Jag gjorde minimaränger häromdagen som jag doppade i mörk choklad
och använde som dekoration. Gott med lite sött till chokladen och limejordgubbarna 

Runt kanterna hade jag mörkchoklad spån. Hittade det på Gekås för 3kr- 70g.
Så ett tips om ni är där och shoppar!

Idag åkte jag, mamma, Matilda och Bellis till blåbärsskogen.
Oj så mycket blåbär det fanns. Vi plockade en timma (vilket är vad Bellis klarar, hehe) så vi fick ihop några liter ialla fall. Så blir nog syltkokning imon. Mums.
Lillan vart helt överlycklig av att sitta mitt i blåbärsriset och bara äta, äta, äta..
 Tjusigt med blått i ansiktet =)


Matar Moster (L)

Nu har jag gjort en inköpslista inför imorgon. Det ska storbakas här i veckan. 2 tårtor + födelsedagsfirande på Söndag. Oj vad jag ser fram emot veckan. Känns nästan som ett litet cateringföretag nu.. =)

Trevlig söndagskväll. Kram/H

3 kommentarer:

  1. Tårtan var jättegod dessutom underbart vacker att titta på

    SvaraRadera
  2. Tårtan var JÄTTEGOD och dessutom vacker att titta på

    SvaraRadera
  3. Tårtan var jättegod dessutom underbart vacker att titta på

    SvaraRadera