Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 7 augusti 2012

Linfröbullar

Jättegoda lite grövre frallor. Mättande frukost bröd. Ett degrecept som man gör dagen innan och låter den stå över natten.

12 frallor

25 g jäst
6 dl kallt vatten
1 msk socker
2 msk rapsolja
1 dl vetekli
10 dl vetemjöl special
4 dl rågsikt
1 msk salt

Rör ut jästen i vattnet. 
Blanda ner övriga ingredienser förutom salt.
Kör i maskin 15min.
Tillsätt saltet och kör 2 min till.
Degen ska bli väldigt fast så ha i mer mjöl om den är lös o kladdig.
Låt jäsa i plastlåda 18-24timmar.
 Var försiktig med degen så att all luft inte försvinner.


ugnen: 250 grader
Häll upp degen på mjölat bord.
Dela degen i två delar.
Dra ut dem lite och dela varje bit i 6 bitar.
Lägg på plåt med bakpapper.
Sätt in i ugnen direkt och sänk till 200grader.
Baka 15-20min eller mer.
Mina var ganska svårbakade, fick ha inne dem nästan 30min.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar