Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 29 augusti 2012

Rågisar

Jag fick två nya brödreceptböcker i present. Så idag testade jag ett helt nytt recept. Man gör degen på kvällen, plastar in bunken och sen klickar man ut smeten på en plåt dagen efter. +att man skulle inte knåda degen utan bara blanda ihop allting så perfekt för dej som inte har någon degblandare =)

8-10 små bröd 
3 g färsk jäst (ja vet galet lite) !
3 dl kallt vatten
3 dl vetemjöl special
2 dl rågmjöl
1 dl solroskärnor
2 msk linfrö
1 dl russin
(om man har en petig kille som jag har som inte gillar russin men man själv vill ha det i
-Tryck i dem i bullarna på plåten dagen efter ist)
1-1,5 tsk salt

På kvällen:
Rör ut jästen i vattnet och rör sen ner resten av ingredienserna.
Blanda väl och plasta in bunken.
Jäs tills nästa dag.
Degen ska vara lös.

Dag 2:
Sätt en plåt längst ner i ugnen och en i mitten. Sätt ugnen på 275 grader.
Lägg ett bakplåtspapper på en bricka el skärbräde. 
Klicka ut degen med sked till små bröd.


(om du ska ha russin i några tryck i det nu)
Strö pålite rågmjöl och låt jäsa under bakduk 30-40min.
Låt pappret med bröden glida in på plåten i ugnen. 
Lägg några isbitar på plåten längst ner och sänk värmen till 250 grader.
Grädda dem ca 20-25 min tills de fått fin färg!!
Ta ut dem och låt dem svalna på galler. 

Gör en dubbelsats om du ändå är igång. 
Bara att frysa in dem. 


1 kommentar:

  1. Låter som "enklare bröd"?! Kanonbra bok, särskilt när man som jag inte har en assistent... :)

    SvaraRadera