Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 23 augusti 2012

Citron Cupcake

Ja vilken annorluna dag, vaknar strax innan 11 o äter frukost.. väldigt länge sen jag gick upp vid lunchtid.
Men Lillan har somnat nu iaf. Får hoppas inte nattsömnen blev rubbad nu men vi hoppade i allafall över middagsluren.. ;0)

Hon har redan börjat med käpp *ler*

Belli är min lilla hjälpreda - eller ska jag säga stjälpreda. Haha. Hon ska vara med på allt. Tvätt, disk, städning mm. Och visst det är jätte bra tycker jag att hon får anpassa sig för ska man göra allting när hon somnat på kvällen blir det inte mycket till avkoppling på kvällen.

-Men oj vilken tid de tar. Haha. Som häromdan när vi skulle tvätta. Jag sorterar kläderna i högar. Tittar bort 30 sek o vips så är alla kläderna blandade. Tänker att jag lägger in i maskinerna istället (Ja vi har två maskiner nu igen -jippi!) då springer hon o lägger i svarta kläder när ja ska tvätta vita osv..

Och hon älskar verkligen när ja plockar ur diskmaskinen för då springer hon och hämtar sina skor o böcker o lägger in dem. Och när ja sätter in smutsdisken så plockar hon ut den..
Lilla gumman. Förstår inte hur dom hinner så mycket på så kort tid!
Lillan o moster på Ikea

Tänkte ge er recept på citronmuffinsen som jag har gjort.
Antingen gör man botten och sen en marängfrosting eller så fyller man botten med
en klick philadephia blandat med lemoncurd. Mums va gott.

12 stora
100g smör
1 dl mjölk
3 ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 citron, saft + skal

Ugn: 175 
Smält smör och häll i mjölken -
Vispa ägg, socker o vaniljsocker fluffigt
Blanda mjöl och bakpulver.
Riv ner citronskal o pressa i saften i äggsmeten.
Vänd ner smör-mjölken.
Och sist mjölet.
Skeda upp i formar.
Baka ca 15min.

Om du vill göra muffins:
Blanda ihop 100g philadphia med 1 dl lemoncurd.
Lägg en klick i varje form.
-Innan du bakar dem.'

Maräng:
3 äggvitor
4 dl socker
5-6 droppar citron
1 tsk vaniljsocker
lemoncurd. (ca 0,5 burk)

Ugn250 grader
Koka upp vatten i en kastrull.
Vispa äggvitor o citron och 1 dl socker vitt o fluffigt.
Tillsätt resten av sockret lite i taget under vispning i ca 1 min.
Sätt bunken över vattenbadet och vispa i 5-8min,
Ta bort från vattenbadet o vispa ner vaniljsockret.
Vispa ca 1 min till.

Lägg en klick lemoncurd på varje botten.
Spritsa marängen på kalla cupcakes.
Grädda ca 5min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar