Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 26 augusti 2012

Citronkladdkaka

Malin berättade för ett tag sen att hennes mamma hade bakat en grymt god citronkladdkaka. Jag måste testa att baka en tänkte jag. Aldrig gjort en sån innan och det är ju sååå gott med citron.
Den var verkligen supergod, jag hade nog velat ha lite mer citron smak så nästa gång tar jag lite mer citronskal i. Grundreceptet är på 1 citron skal+saft men de är en smaksak =)

Väldigt gott med vaniljglass.

150g smör
2 ägg 
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 citron (helst ekologisk)
1,5 dl vetemjöl
smör+kokos till formen

Sätt ugnen på 150grader.
Smöra en form 24cm diameter och häll i kokos.
Smält smöret o ställ åt sidan så de svalnar.
Vispa ägg, socker o vaniljsocker fluffigt.
Tvätta citronen med diskmedel o varmt vatten om de inte är en ekologisk.
(citroner är väldigt besprutade så viktigt att tvätta den eftersom vi använder skalet i kakan)

Riv skalet från citronen, ej det vita. -Då kan de bli beskt.
Pressa ur saften.
Blanda ner saft+skal under vispning.
Sänk hastigheten till lägsta o vispa ner mjöl+smöret.

Häll upp i formen o grädda ca 35 min. i mitten av ugnen.
Done!



Mums.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar