Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 24 november 2013

Saftig saffranskaka & Tratt

God Söndag"! Snart ny vecka. Känns ganska bra. Har varit en ganska tuff vecka. Dels att matten tar mycket av mig för jag oroar mig och har dåligt samvete över att jag inte har pluggat mer än vad jag har och så va Nowa inne på operation och röntgen i Torsdags och det är först nu som jag känner hur mycket det har påverkat mig.

Att se sin bästa vän bli gammal och förändras gör ont i hjärtat faktiskt. Visst hon är pigg och väldigt glad och klagar absolut inte men det är dags att inse att hon är gammal och det går inte att köra på som innan. Veterinär sa till mig när jag var inne (eftersom Nowa sköter sig exemplariskt och är supersnäll)
-Det är jobbigt när de är såhär kloka och snälla att veta att de inte har så långt kvar!


ÄÄäähhh aaa fick jag bara fram.
Nu låter det väldigt tungt här och hon har inte fått någon dödsdom och hon kämpar på och är så glad och pigg nu när den smärtstillande medicinen har börjat verka!
Så nu går jag och Ting våra powerwalks i svettigt tempo, gud vad den hunden pinnar på *hehe* och så plockar vi upp Nowa på en kortare sväng när vi kommer tillbaka. Fungerar bra.

Så nu är det tratt på som gäller till och med nästa måndag. Kan säga att hon ligger mycket stilla med den på för hon fastnar i precis allt när hon ska någonstans. Hjärtat!

Här kommer i alla fall en väldigt god och saftig kaka. Smidigt att röra ihop om tiden är knapp-

3 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 paket saffran
1 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

smör, ströbröd eller kokos till formen

Sätt ugnen på 175 grader varmluft ( 200 vanlig )
Smörj och bröa en kakform, kokos är gott-
Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt poröst. Smält smöret ihop med saffran och häll i mjölken.
Vänd försiktigt ner smör-mjölken och vetemjöl blandat med bakpulver och salt i äggvispet. Lugna tag med en slickepott. Häll upp smeten i formen och grädda kakan ca 25-30 min. Stickan ska vara torr om du gör ett prov. Vänd upp den på ett fat. Yummi!


Idag gick jag och Belle på julmarknad i Adelöv med några vänner. Mysigt men ändå inte speciellt mycket att ha. Blev en munk och väldigt god glögg. Den första för mig i år faktiskt. Mums.
Så en billig marknad med andra ord *ler*

Ikväll är det sista avsnittet av Bron. Spännande.. Vad ska man titta på sen då? Hehe. Ständiga frågan ;)
Ha en mysig kväll. Kram Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar