Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 13 november 2013

Kycklinggratäng med basilika, dijon & vitlök

Hej och goḱväll! Hoppas ni mår bra? Jag fick en sådan skön förmiddag med solsken.. aaaah så behövligt. Vi gick till stadsparken jag och familjen för lite lek. VAB idag också men lillan behöver komma ut. Vi var nästan ensamma i den stora parken. Hade gjort varm oboy. Alltid gott utomhus.





Äntligen har min mattekurs löst sig. Lite stressad bara eftersom halva veckan redan gått men jag har fått helgen på mig också. Så nu är det dags att dyka ner i matteboken igen. Känner mig nervös faktiskt. Haha. Många säger att den här kursen är jättesvår. Uuuj Uj hur ska det gå?

När jag inte är pigg och inte vill laga mat brukar det bara hålla i sig ett par dagar för sedan längtar jag efter det igen. Likadant de här dagarna. Var så kul att få laga middag nu när det var några dagar sen sist. Testade ett nytt recept på kyckling. Väldigt gott och perfekt en stressig vardags eftermiddag.

1 grillad kyckling eller stekt kycklingfilé
0,5 ask coctailtomater
1 dl färsk basilika
2 dl grädde
2 dl creme fraiche
2 vitlöksklyftor
1 msk dijonsenap
salt o peppar
1-2 dl riven ost

Sätt ugnen på 200 grader varmluft
Fördela grillad kyckling eller småbitar av kycklingfilén i en ugnsform. Dela tomaterna på mitten och lägg dem över. Hacka basilika och strö den över tomater och kyckling. Rör ihop grädde, creme fraiche, senap, pressad vitlök och salt o peppar.
Häll detta i formen. Toppa med riven ost och in i ugnen ca 20 min.
Servera med ris eller klyftpotatis. Mums.




Smaklig måltid!


Vet ni vad som slog mig innan?
Att jag minns stressen jag kände när Belle var bebis. Att jag ville göra så mycket. "Vara duktig". Man skulle träna, ha städat hemma, träffa andra mammor, gå på babysim, laga mat och piffa och fixa. Alltid på dagen när jag var sååå trött och lillan sov kände jag alltid att "jag borde.....". 
Men nu när det redan har gått 2,5 år så inser man hur snabbt tiden går och allt det där som man vill hinna och stressar med kommer man ha tid över till lite längre fram.

Det var som idag när lillan hade somnat efter lunch kom den där känslan krypande.-Nä jag borde inte vila utan i stället kanske jag ska ta tag i alla foton, eller rensa i garderoben... eller gå en långpromenad, toaletten behöver städas osv...
Men när barnen sover oroligt på natten och man är skit trött på dagen...
-SOV! Man måste passa på. Blir en så mycket bättre förälder om man inte är aptrött. Eller lägg dig i soffan och kolla på film, ät godis och slappa!

Så mitt råd är: Allt det där du känner stress över, speciellt träning.. Du hinner. Vips har tiden gått och barnen är mer självständiga. Njut av tiden nu och försök släppa "jag borde" tankar.


Väldigt glad tjej som fick ha sin tomtedräkt på sig! *troll*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar