Heidi Bakar

Heidi Bakar

fredag 29 november 2013

Heidiś chokladkola

Hej fredagsläsare! Härligt med helg. Och lite snö har lagt sig. (fast de smälter lika fort men det kan vi bort se från nu) Haft en härlig dag hoppas jag ?


Köpt några julklappar idag och ätit god macka på mackmakeriet. Gud så gott deras bröd är. Stod Glade bagaren på brödbackarna men det finns inte kvar?

Jag har varit på så bra humör idag. Ni vet när man liksom går och nynnar och trallar hela dan. Och stackars hundar som har fått höra min hemska stämma hela förmiddagen när jag har sjungt med i "jag kommer sakna min gata och mitt lilla Paris" -Agnes tolkning i Så mycket bättre. Gud vilken stjärna hon är.

Har ni hört "Hanna från Arlöv". Jag har säkert lyssnat på den 10 gånger idag och varje gång får jag rysningar för den är sååå bra. Är de något den här familjen blev utan så är det sångröst. Herregud det är så de döda vänder sig i graven när vi sjunger. Haha. 

Det är faktiskt en av mina drömönskningar. Att kunna sjunga. Tänk vad underbart det vore. :P Fast ja, jag kan ju baka i alla fall *ler*
Idag gjorde jag första julgodis baket. Mums och så sjukt smidigt tycker jag att koka egen kola och knäck.

Den här kolan är en favorit och perfekt smak och konsistens. Använd en termometer så lyckas du!

ca 50 stycken

3 dl grädde
3 dl strösocker
1,5 dl sirap, ljus
50 g smör
0,5 dl kakao
1,5 msk vaniljsocker

Ta fram en form ca 15x20 cm stor eller gör en egen av aluminiumfolie. Vik ett bakplåtspapper och lägg i formen. (även i alluminiumformen)

Välj en stor tjockbottnad kastrull. Varför den ska vara stor är för då slipper du koka smeten i 100år och det är ju onödigt.
Häll i alla ingredienser.  Smält ihop smeten på högsta värme och blanda väl. När det börjar koka sänker du till medelvärme och undviker att röra. (då kan sockret kristallisera sig) Så låt den puttra ordentligt. den stiger och sedan sjunker smeten igen. Då kan man röra om då och då.
Låt smeten koka till 120 grader. Då blir den seg. Häll upp i formen och låt svalna en stund och ställ in i kylen innan du delar den.

Tips är att hålla koll på den när du har ställt den i kylen. Min tog ca 20 min så var den perfekt för att dela. Jag brukar skära och sedan klippa i bitar.
Klä in i papper och förvara i kylskåp. Går även bra att frysa.
Varning. Lätt att äta för många ;)
Väldigt uppskattat att ge bort!


Igår bjöd Belle mig på "fredagsmys". Hon dukar upp så fint och är väldigt noga med att säga:
-mamma, du rör ingenting.
Medan hon dukar färdigt. Sedan säger hon:
-Varsegoda, nu är det fredagsmys.
Så är hon världens lyckligaste när man sitter ner och äter av hennes mat. Så lite som behövs för att göra henne glad en stund.

Idag hade hon sagt på dagis när de satt och läste alla i soffa.
-Min mamma älskar mig.
Gud jag blev lite rörd när förskoleläraren berättade det när jag hämtade idag. Äntligen har något gått in i huvudet. Säger det så ofta till henne.
-mamma älskar dig, du vet de va?


Hundarna ska alltid vara mitt i också och Belle blir så arg. De ser det som deras lekstund när lillan kommer hem från dagis. Oj vad busiga de blir på en gång. Enda gången på dagen då alla tre slåss om min uppmärksamhet och jag känner att jag inte räcker till åt alla. En som vill leka samling, en som leker dragkamp och en som hänger i handen så det blir stora märken.. 

Ja det är många tjejer i den här familjen. Mycket humör. Haha. Stackars Zebban. 

Hoppas nu du får en fin helg. Jag har redan börjat med adventsljusstakarna. Mys. Kram Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar