Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 27 november 2013

Goda pepparkakor

Goḱväll på er! Här doftar det pepparkakor..mmm. Jul! Jag bakade med Belle idag och jag kan säga att 1,5 plåt räckte. Vet inte hur mycket deg hon hann trycka i sig på den korta stunden. Haha.
Men nu har vi bakat lite i alla fall. Så gör jag resten! Kanske lättast *ler*




Testade ett nytt recept i år då jag vill ha platta, hårda kakor och dessa är utan bikarbonat. Är kardemumma i också så väldigt mycket smak. Ska baka dem lite kortare nästa gång. Nu var de inne ca 7 min i varmluft.

Pepparkaksdeg
-200 st

  • 4,5 dl ljus sirap
  • 4,5 dl socker
  • 6 tsk nymald kanel
  • 4 tsk nymalen ingefära
  • 4 tsk nystött kardemumma
  • 4 tsk nymalda nejlikor
  • 1 ägg
  • 300 gram rumsvarmt smör
  • 13-15 dl vetemjöl
 Bästa är att stöta kryddor om du köper hela annars tar du färdigmalen.
Smält ihop sirap, socker och kryddor i en kastrull. När de har kokat upp häller du upp det i en bunke. Efter en liten stund rör du i smöret och rör tills allt har smält. -Låt svalna.

Rör i ägget och mjölet. Lägg degen i en plastpåse med lite utrymme i så den kan svälla något. Låt ligga i kylen till nästa dag innan du bakar på den!
Förvaras i kylskåp och håller upp till 10 dagar.

Grädda i 180 grader varmluft - 200 vanlig ca 6-8 min



 Nä matdags för hungriga hundar. Trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar