Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 5 november 2013

Saffransskorpor, äntligen!

aaah det doftar så gott här hemma. Tjuvbakade saffransskorpor idag. Hade glömt hur gott och juligt saffran luktar.
I år verkar det som att saffran är billigt. Fick 1 g för 15 kr på ÖoB. Billigt.

Då kan vi baka mer :P Bra det!
Dessa små, knapriga skorpor är perfekta vardags fikat tycker jag. Lagom till kaffet.

100 g smör
1 g saffran /2 paket/
2 ägg
1,5 dl strösocker
5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1,5 dl sötmandel(går att hoppa över)

Älskar den starka, gula färgen.
Jul!!


Smält smöret ihop med saffran så blommar smakerna ut.
Sätt ugnen på 175 grader varmluft (200 vanlig)

Rör i äggen i smöret. Blanda ihop socker, mjöl, bakpulver och mandel.
Rör i detta i smeten. Knåda ihop till en deg.
Gör tre bitar och rulla ut dem till längder.
Lägg på plåt med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen ca 25 min.

Ta ut plåten, sänk värmen till 125 grader varmluft ( 150 vanlig )
Skär längderna ca 1 cm tjocka och vänd upp snittytan uppåt.
In i ugnen igen i ca 15 min.
Förvaras i lufttät burk.





Lite tidigt med högklackat va ? ;)

Haft en sååå bra dag. Så härligt. Jag var så otaggad igår men idag kände jag verkligen igen den "gamla Heidi". Hade massor av energi och fick så mycket gjort. Mutade mig själv med bakning om jag pluggade ordentligt. Haha.

Funkade fint faktiskt. Tycker om att sätta upp egna belöningar. Så bakade en äppelkaka också. Smarrigt nu med svenska, syrliga äpplen.

Hoppas din dag också varit bra. Vet att det är svårt nu när det är så grått, regnigt och mörkt ute att hitta energi men det gäller att se på det positiva med årstiden. Jag ser så i fram emot snö. Vet att Belle kommer tycka det är så roligt.

Längtar till luciatåget på dagis. Pepparkaksbak, julgodis och julmusik. Ja en mysig årstid. Mycket att se fram emot. Vi börjar med födelsedag och fars dag på söndag!'

Köss..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar