Heidi Bakar

Heidi Bakar

fredag 15 november 2013

Nutellabullar & fredaaaaaag

Hejsan finingar. Fredag, tjooho. Härligt. Var på Konsum nyss och man kan verkligen ta på fredagskänslan i affären och man ser att folks varor i korgarna är mest chips, godis och läsk! en ljuvlig doft av kebab och pizza låg tjock över det lilla centrumet. Aaah gott.

Vi tänkte göra "roliga korvar" till middag. Stansa ut olika former av falukorv och ha pommes till i skruvformat. Gott det!

Efter det ska jag baka tårta. Kul det ska bli! Ett tag sen sist. Ni får se vad det blev i morgon *ser hemlig ut*
>Passar bra när det är fotboll ikväll...va synd då kan jag inte titta på det.. <

Här kommer ett smaskigt recept på nutellabullarna. Väldigt goda. Jag trodde de skulle bli kladdiga men nutellan torkar i ugnen så det blev perfekt.

Vetedeg

50 g jäst
3 dl mjölk
2 tsk kardemumma, hel
150 g mjukt smör
1 tsk salt
1 ägg
1,5 dl strösocker
10-11 dl vetemjöl

Fyllning
Mjukt smör och nutella 50 / 50
en nypa salt

ägg och pärlsocker

Stöt kardemumma i en mortel.
Fördela jästen i degbunken. Värm mjölk och kardemumma ljummet.
Rör ut jästen med mjölken.
Tillsätt socker, smör, salt och ägg.
Häll i mjölet lite i taget och låt degen arbeta ca 15 min.
Den ska kännas lite kladdig men ändå släppa bunkens kanter,
(den torkar lite under jäsningen också)

Jäs under bakduk ca 45-60 min

Dela degen i två bitar och kavla ut den ena på bordet.
Rör ihop mjukt smör med nutella. >det ska vara lika mycket smör som nutella. 
Bred ut fyllning och rulla ihop degen. Kubba i bitar och lägg i bullformar på plåt.
Jäs under bakduk ca 1 timme.
Sätt ugnen på 250 grader i god tid.

Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.
Sänk värmen till 200 grader varmluft när du har satt in plåten eller 225 grader utan varmluft.
Grädda ca 8 min.
Låt svalna under bakduk.
Mums Mums..


Lilla hjälpredan!

Usch vad svårt jag har att acceptera att Nowa är gammal. Zebban brukar påminna mig om att hon är äldre och inte orkar så mycket längre. Så svårt att förstå att vår pigga, busiga tjej är gammal ?
Nu måste promenaderna vara kortare och man måste anpassa tempot efter hennes takt. Det är väldigt tungt i varje uppförsbacke.

Om jag går en långpromenad så är hon väldigt trött dagen efter och man ser att hennes kropp inte orkar med det. Så nu går jag och Ting vår långpromenad själva och det är så jobbigt att lämna Nowa hemma när hon så gärna vill följa med. Älskade Nowa. 


Tur att hon är väldigt pigg inomhus och vill leka dragkamp.

Nä dags och börja med middagen. Ha nu en härlig kväll. Kramis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar