Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 12 november 2013

Pannkakstårta & sjuklingar..

Redan Tisdag kväll och flera dagar sedan jag bloggade sist. Jag och familjen är lite sjuka. Ingen feber men fryser, ont i huvudet och slöa. Lillan äter dåligt och är inte pigg. Hon är gnällig och hostar mycket.
Har varit ute på en promenad i alla fall och fått oss lite frisk luft. Annars blir det mest barnprogram på tv och lite lek där i mellan.


 Testade en ny variant, nutellabullar. Måste ge er recept !


Dags att klippa Belle snart, gör man det själv?

Gjorde faktiskt ett bullbak idag under eftermiddagen. Måste hitta på något kul när vi bara är hemma. Jag har en envis huvudvärk som inte vill ge sig riktigt. Hundarna tycker vi är jättekonstiga som sover så mycket och sitter i soffan.

Jag skulle ha börjat på en ny mattekurs igår men upptäckte då att det var samma kurs som jag läste i somras. Väldigt dumt att jag inte har upptäckt det tidigare. Nu kommer jag efter och i värsta fall får jag vänta med kursen till januari eftersom det ska bli nya regler för vuxenutbildningen så det går inte att söka någon kurs nu.. Så typiskt. 
Hoppas de kan lösa det åt mig. Vill inte förlora Csn-pengar heller.

I Söndags firade vi Zebbans födelsedag med pannkakstårta. Aldrig gjort det innan, tårtan alltså ;) Men det var väldigt gott och lätt att göra.
Jag gjorde 1,5 sats med pannkakor men tror det hade gått med 1 sats.

2,5 dl vetemjöl
6 dl mjölk
3 ägg
25 g smör
1 nypa salt

Vispa ut mjölet med hälften av mjölken. Vispa i resten av mjölken. Tillsätt äggen och saltet. Hetta upp 2 stekpannor ( om du har ) och smält smöret. Vispa i det i smeten och stek tunna pannkakor.
Låt dem kallna.

Fyllning efter smak
Vispgrädde
Glass
Nutella
Bär/ sylt
Skivad banan

Vispa grädde. Sen är det bara att fylla tårtan. Lägg en pannkaka på en tallrik och ta tex och bred ut nutella och lägg på några bananskivor. Lägg en pannkaka över och bred grädde på den, en ny pannkaka och bred sylt på den, en pannkaka med glass på....
Så fortsätter man så tills alla pannkakor är slut. Toppa med vispad grädde och dekorera med choklad eller bär!

Även att det var glass i gick det att ställa in tårtan i kylen och äta av den senare också men jag rekommenderar att servera den direkt efter monteringen. Då är glassen inte helt smält!
Mums Mums..

Ha nu en fin kväll. Bye Bye!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar