Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 30 september 2013

Blåbärsfrosting & chokladmuffins!

Hej på er ! Det blev ett litet helguppehåll på bloggen. Jag får sådana dagar när det bara känns så löjligt att skriva och man ser alla andras bloggar som har så fina bilder och roliga inlägg.. Alltid ska man jämföra sig. Inte bra det, jag vet! Min tanke är ju faktiskt att sprida lite smarriga recept och ge er ett litet kik i vår vardag.
Ting gillar inte kyla så hon kryper alltid ner hos Nowa nu.


Helgen var så mysig. Var så härligt att ha lillsyrran hemma. Sen var vi på födelsedagsmiddag och det var supertrevligt och jättegod mat som alltid. Igår gick jag tipspromenad och det va skönt att komma ut. Lillan var såååå trött efter Lördagens kalas så hon kämpade länge för att hålla sig vaken men somnade tillslut.
Blev en sväng på torget, mys! Köpte te, blommor och trattkantareller. Fanns mängder. Å alla som säger att det är så dåligt med svamp?
Här är det glasspaus efter en lunch på Ikea. (långt hår nu, trollet*)


Jag gjorde macarons i Lördags och tyvärr blev de lite för höga. Det är verkligen så känsligt när man vispar marängen, den ska vara tjock men samtidigt lös? Svårt men nu när jag gjort några gånger så lär man sig något för varje tillfälle. Hälften var med citron och hälften med blåbär.

Fick smarrig citronfrosting över så kunde inte med att slänga den så gjorde en omgång chokladmuffins och tryckte i lite citronkräm inuti. (som tyvärr flöt upp. hehe)

Men ska du göra cupcakes eller macarons testa denna blåbärsfyllningen/frosting. Så gott och fräscht.

Till cirka 12 cupcakes eller 40 macarons

100g smör mjukt
100 g färskost
60 g florsocker
1 dl blåbär (frysta-tinade eller färska)
1 msk vaniljsocker

Mixa eller mosa blåbären.
Rör ihop mjukt smör, osten och sockret+vaniljsocker.
Rör i blåbärsmoset.
Låt den stå i kylen en stund så den stelnar till-.

Fyll dina macarons eller spackla på cupcakes.
Yummi*

Ser ni att de macaronsen är plattare? 
Inte vispa marängen för tjock!!

Ikväll börjar "dessertmästarna" så för en gång skull...<Hehe. Ska jag följa ett TVprogram. Ska bli jättespännande. Ha nu en skön kväll. Köss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar