Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 9 september 2013

Semifreddo med massa gott & dålig koll..

Hej Måndag! Tung dag jag haft. Är så tacksam att jag har hundarna. Det gör att jag kommer ut varje dag och de ger mig sådan positiv energi. Likaså när jag hämtar lillan. Har sådan stark modersinstinkt så då är livet alltid så lätt. Hennes välmående går före alla dåliga tankar och allt handlar om att hon mår bra. Sådan stark kärlek. Underbara lilla unge.

Älskar att vi kan prata så mycket nu. Hela vägen från dagis tjatar vi om ditten och datten och sjunger lite och skojar. Så mysigt. Hon är verkligen en glad liten tjej. Sötaste kommentaren förra veckan:
-Är Alvar din kille, Nobelle?
-Nä mamma, min kompis.
Å då smälte hjärtat lite. Klart det är hennes kompis!

I Fredags bjöd jag våra vänner på semifreddo. En italiensk glass som måste ätas halvtinad. Det är liksom hela grejen att den ska vara mjuk och sen lite fryst i mitten. Smakerna kommer fram, det smakar inte speciellt mkt om den är djupfryst. Ta lite gott som du har i skafferiet hemma. Variera med olika sorters choklad, nötter och bär.

10personer
4 stora ägg
1 msk strösocker
5 dl vispgrädde
1 stor näve mandelspån, rostade
1 påse maltesers eller hackad choklad, 200g
2 nävar maränger
hallon ca 250 g

Rosta mandeln först och häll upp dem på en tallrik och ställ i frysen så de inte är varma.
Separera äggulor med vitorna. Vispa äggvitorna först till hårt skum (helt ren bunke)
Vispa gulorna med sockret så det blir pösigt. Vispa grädden tjock.
Vänd försiktigt ihop grädde och äggulorna, sen äggvitan.
Rör ihop smeten med resten av godsakerna med mjuka rörelser.
Häll smeten i en avlång brödform eller en kakform.
Lägg plast i så är det lättare att ta ur den sen.
Frys i ca 3 timmar men står den längre som tex över natten så ta ut den i god tid innan servering.
Serveras som den är eller med en lite browniebit till eller frukt.

Jag var så laddad för svenska plugg nu men jag ska visst ha samhällskunskap innan. Haha bra koll där.
Så nu är det lite panik med att skynda sig köpa/låna bok. Ska bli väldigt intressant med samhäll men jag får sådan ångest över att jag är så dåligt påläst när det kommer till nyheter, politik och sånt. Uuuj ujj vad jag kommer få läsa men det behövs verkligen. Så imorgon börjar det. Provet idag förresten kändes skit svårt. Blä. Hoppas det gick bättre än vad det kändes som. 

Trevlig kväll. Nu blir det Homeland-serien. Såååå bra!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar