Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 19 september 2013

Plommonsylt med vanilj

Hej Mina kära läsare! Är ni vakna? Jag börjar bli trött nu. Varit en intensiv men bra dag!! Har modellerat lite ikväll inför morgondagens tårtor. Så kul! =)
Känner mig lite smått stressad över samhälls inlämningen också. Vill ha bra betyg ju!!!!! Men just samhäll kan man arbeta med hur länge som helst eftersom allt är diskussions frågor och du själv ska komma fram till en slutsats. Hade behövt en vecka till känns det som! Men men nu är det imorgon som gäller. Heja mig! hehe.

Det är nytt betygsystem nu sedan jag gick på gymnasiet. Då var det G, VG och MVG. Nu är det : E, D, C, B, A. -Där E är godkänd, C är VG och A är MVG.
Jag har fått C i naturkunskap och matte, låter inte det dåligt? Tycker VG låter mycket bättre. Eller vad tycker ni? (även att det är samma så låter VG roligare, haha)

Ja, hur blev nu sylten? Ja smakade nyss och absolut var den god! Väldigt god måste jag säga. Söt men ändå lite syrlig. Gillar det. Så har ni massor av plommon så testa detta, gick lätt att göra också. Visst är det lite roligt med lite annorlunda sylt också och inte alltid jordgubb eller hallon =?

Jag fick tre mindre glasburkar på detta receptet.

Drygt 1 liter plommon
(när dom är hela och odelade)
7 dl syltsocker
2,5 dl vatten
0,5 vaniljstång

Jag gjorde utan skal men jag tror de kokar sönder om du har dem kvar.
(det är skalen som ger rödare färg också)
Koka upp en kastrull med vatten. Gör ett kryss i varje plommon. 
Doppa ner plommonen i nån sekund i det kokande vattnet, Ta upp dem på ett fat och dra bort skalet.
Dela dem och ta ut kärnan. 

Koka upp vattnet med sockret och rör tills sockret löst sig. Häll i plommonen och delad vaniljstång, låt koka på medelvärme i ca 30 min. Viktigt att ta bort skummet som blir på ytan.
Gör detta med jämna mellanrum under hela koktiden. 
Lyft upp vaniljstången och mixa sylten med en stavmixer. Häll upp på rena, varma glasburkar.
(Jag brukar ha burkarna i ugnen på 100grader eller i diskhon med kokhett vatten medans sylten kokar)
Håller länge i kylskåp eftersom syltsocker innehåller konserveringsmedel.
Lite som äppelmos. Hoppas Belle gillar sylten. :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar