Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 10 september 2013

Mandelfisk, repris från skolmaten?

Go kväll. Bbrrrrr va kyligt det var ute nu.jag och ting är så trötta efter kursen. Tränade med långlina idag och var där kungsängskolan låg vid Ekhagen. Så idag blev det två timmar träning utan fikapaus. Så ting la sig ner på min jacka tillslut och blundade. Sååå trött.
Men det ger positiv energi med kursen, det går bra och så bra med träning bland andra hundar.
Varför blir man ofta så trött när man varit ute länge? Konstigt ju?!!

Idag lagade jag en måltid som vi ofta fick i skolan. Mandelfisk!! Zebban nämner det ibland att det var hans favorit i skolan men det är så när man har något matminne att det är väldigt svårt att laga just den rätten och få ett lika bra resultat. Det är som mammas dillkött eller pappas kåldolmar!

Tyvärr såg jag fel på mängden mjölk så min topping blev väldigt lös. Men smaken blev god!
Köpte ekologisk, fryst torskfilé. Sååå god.
Skiljer inte mkt i Pris men gör väldigt mycket för miljön och fisket.

Blivit mycket mer noga när jag handlar nu efter min Naturkunskapskurs. Köp ekologiskt. Välj i alla fall en enda liten grej av allt du handlar. Det gör skillnad.
Visste du att ett äpple kan vara besprutat med 30 ämnen? Och en banan kan innehålla 6 bekämpningsmedel?

400 g torskfilé
Salt, peppar
Citron
0,5 dl mjölk
3 msk smält smör
3 msk ströbröd
2 msk krossade mandelspån
1,5 dl grädde
0,5 dl mandelspån

Sätt ugnen på 225℃ (200° varmluft)
Blanda ihop mjölk, smör, ströbröd, krossade mandelspån. Låt svälla.
Lägg filéerna i en ugnsform. Salta, peppra och pressa citron över.
Fördela ströbröds röran över. Strö över resten av mandeln. Häll grädden runt fisken. In i ugnen ca 25 min.
Serveras med kokt potatis och gröna ärtor.
Mums..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar