Heidi Bakar

Heidi Bakar

fredag 6 september 2013

Lingonskogen & lingonsylt

Äntligen fredag. Fort veckorna går! Och veckan har bjudit på sol och sommarvärme. Så skönt! Njut✹

Igår tog jag med mina tre troll till skogen för att plocka lingon. De är nästan övermogna så får passa på nu. Den ena ville bara ha blåbär, den andre letade vilt och den tredje åt mest pinnar.. Ni räknar säkert ut vem som gör vad ;-)
Synd att det inte blivit mer blåbärs plockning.. Nu är den säsongen i princip över.

Vad snabbt det går att koka lingonsylt. Ni måste testa. Jag gjorde på en liter lingon och det blev knappt en glasburk.

2 liter lingon
2 dl vatten
5, 5 dl strösocker

Skölj bären och koka upp dem med vattnet. Låt småkoka under lock i 10 min. Ta bort från plattan och rör ner sockret. Blanda tills allt socker har lösts upp. Häll upp på varma, rena burkar. Förvara i kylskåp.

(jag brukar diska burkarna och sedan lägga dem i kokhett vatten)

Ha nu en riktigt bra fredag och njut av solen!!★★★

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar