Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 26 september 2013

Äppelpaj med knäckigt täcke..

Hej Mina vänner. Redan Torsdag kväll. Galet snabbt. Här har det bakats knäckebröd under kvällen. Älskar hembakat. Så gott och nyttigt. Gjorde färdigt min inlämning också till svenskan. Lite knasigt ämne tycker jag. Mycket författare och gamla texter, sagor och historier som ska analyseras och diskuteras. Puh.

Här kommer receptet på äppelpajen jag bakade igår. Riktigt gott. Och jag gillar att variera när jag bakar paj, ibland smuldeg, ibland bara botten och ibland både och =)
Tycker inte om när det blir för sött. usch det blir så sliskigt därför tog jag bara hälften av mängden socker i receptet, nackdelen är att den blir inte riktigt lika frasig men jag tycker den blev helt ok ändå. Tror det blir gaaaaanska sött annars om du har vaniljsås till som är sött i sig.
-En smaksak ;)

7-8 äpplen syrliga Svenska !!
150 g smör
2 dl havregryn
2 eller 1 dl strösocker
0,5 dl ljus sirap
0,5 dl grädde
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver

smör, kanel och lite farinsocker att steka i

Skala och klyfta äpplena. Behöver inte vara så små bitar.
Hetta upp en stekpanna med smör, socker och kanel i och stek äpplena några minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret i en kastrull och rör i socker, havregryn, sirap, grädde. Blanda ihop mjöl och bakpulver och rör ner det också i blandningen.
Häll äpplena i en pajform och fördela fyllningen över.
Grädda i ca 25 min till gyllene färg.
Serveras ljummen eller kall med iskall vaniljsås eller glass.
Yummi Yummi =)

Var äntligen! och red Ellington idag. Han har varit riktigt sjuk länge nu men är frisk. Lilla gubben-
De är satta i karantän eftersom smittan är så stor så de får inte lämna hagen så då är det bara att hoppa upp och rida runt där inne. Hehe Lite annorlunda.

Det var -1 ute men solen värmde så skönt. Så fin morgon,
när jag kommer till stallet och inte ridit på länge undrar jag alltid hur jag klarar mig utan?
Älskar verkligen djur och jag mår sååå bra när de finns runt omkring mig.

De andra hästarna betade oberörda vidare medan vi red hit och dit över stock och sten :P

Lillan var trött idag. Torsdagar brukar vara tuffaste dagen för henne. <skönt med Fredag imorgon. Och älskade syster kommer hem. Wii. Ska bli jättekul. Och i helgen blir det släktkalas. Ja men då är det bara full fart mot helgen som gäller. 

Söt kommentar igår från Belle när vi och hundarna gick hem från dagis.
-Va bråttom du har nu då Nowa, säger jag.
-Mamma, man kan inte prata med dom!, säger Belle.
Haha där fick jag en tillsägelse.
Jag bara: -Ääääääh nä men man kan göra det ändå, lite förstår dom ju. Haha.


Ha nu en bra kväll. Kram Kram*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar